Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing 1
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
Openheid om de eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van medestudenten
Openheid om zoekend te groeien naar een levendige religieuze taal
In staat zijn om zelfstandig en in groep aan een opdracht te werken
Eindcompetentie
Functioneel geheel 7: leraar als lid van een schoolteam
7.1 Zicht hebben op het belang van een pedagogisch project (van een school) en de vertaling ervan in de praktijk.
Er wordt onderzocht hoe het pedagogisch project van een school levensbeschouwelijk gekleurd is.
Functioneel geheel 9: leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 Op de hoogte zijn van de beleidsvisie van de Vlaamse Overheid op het basisonderwijs.
Op de hoogte zijn van de relatie tussen school en samenleving (hier en elders, vroeger en nu).
Actuele maatschappelijke tendensen worden vanuit religieus en levensbeschouwelijk perspectief gekaderd.
Functioneel geheel 10 : leraar als cultuurparticipant
10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verder omgeving (in de buurt, de schoolomgeving).
10.3 Zicht hebben op het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader.
Bewust worden van de eigen levenschouwelijke bril en actuele levensbeschouwelijke thema's kritisch benaderen.
Inhoud
In het opleidingsonderdeel 'Religie, zingeving en levensbeschouwing 1' onderzoek je de hedendaagse plurale samenleving waarin godsdienstvrijheid een verworven recht is. Je bevraagt jezelf in hoeverre die samenleving jou beïnvloedt in wie je bent en waar je voor staat. Je onderzoekt je eigen waardenpakket en wordt uitgedaagd om stil te staan bij idealen, motivaties, verlangens, rituelen, gebruiken, symbolen, godsbeelden en verhalen. De link met je eigen doorlopen opvoeding en je thuis is snel gelegd.
Met behulp van een levensbeschouwelijk, religieus en christelijk begrippenkader, leer je aandacht te krijgen voor stilte, voor zin en levensvragen, voor verbondenheid en kritische solidariteit. Je zet je eerste stappen in het (leren) zien van wat levensbeschouwing in de kleuterschool betekent.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Opmerking: Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten. Een zwaar tekort op het schriftelijke deel kan bijvoorbeeld leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het logboek ruim voldoende (en omgekeerd).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | |