Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Persoonlijk Ontwikkelingsplan


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Simons An
  • Van Malderen Bernadette
  • Van Sanden Petrus
  • Belde Isabelle
  • Goovaerts Inge

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen Secundair onderwijs

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2. De student staat open voor en heeft zicht op de eigen beginsituatie
1.5. De student verwoordt/beschrijft deze beginsituatie rekening houdend met relevante feedbackgegevens.

Functioneel geheel 2: Opvoeder
2.2. De student onderkent bij zichzelf uitingen en mogelijke oorzaken van laag welbevinden en betrokkenheid zet algemene interventies op om dit te kunnen verhogen.

Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1. De student beschikt over vaardigheden om gericht en kritisch (informatie)bronnen te raadplegen en informatie te verwerven m.b.t. eigen leerdoelen.

Functioneel geheel 4: Organisator
4.5. De student plant en voert administratieve en andere taken (i.f.v. POPcyclus) op een correcte en efficiënte wijze uit.

Functioneel geheel 5: innovator
5.2. De student maakt zich de attitude eigen om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen door te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan
5.3. De student bevraagt het eigen handelen en stuurt het bij.

Functioneel geheel 7: lid van een team
7.3. De student overlegt (informeert, plant, reflecteert) met medestudenten (uit POP-groep) en begeleider(s).

Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1. De student legt contacten / neemt met instanties/personen contact op om eigen POP (geformuleerde doelen en acties) vorm te geven en te realiseren.

Functioneel geheel 10: Cultuurparticipant
10.3. De student durft het eigen referentiekader kritisch te bevragen en bij te sturen.


Attitudes
A1 beslissingsvermogen
De student durft individueel en in POPgroep een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook verantwoordelijkheid voor op te nemen.

A2 relationele gerichtheid
De student toont kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect in zijn contact met begeleiders en POPleden.

A3 kritische ingesteldheid
De student kijkt zinvol en doelgericht naar zichzelf (en de omgeving) en staat open voor feedback, tips, suggesties, … van anderen.

A4 leergierigheid
De student formuleert leervragen gaat efficiënt op zoek naar antwoorden.

A5 organisatievermogen
De student plant het werk dat POP vraagt (voortaken, nataken, enz.) efficiënt in tijd:
- student raadpleegt Toledo: Persoonlijk Ontwikkelingsplan 1’ waar de taken op voorhand te vinden zijn.
- student heeft de verplichte taken uitgevoerd/gemaakt en daarbij een goede inzet vertoond.
- student geeft POP-taken en/of POP-map af op afgesproken momenten (in regel: alle opdrachten zijn steeds gemaakt en worden meegebracht naar de volgende bijeenkomst).

A6 zin voor samenwerking
De student grijpt kansen om samen te werken met alle betrokkenen.
De student is aanwezig en werkt actief mee in de POPbijeenkomsten.

A7 verantwoordelijkheidszin
De student voelt zicht verantwoordelijk voor het verloop van de POPgesprekken en de vormgeving en realisatie van de eigen leerdoelen en acties:
- de student maakt de verplichte taken en vertoont daarbij een goede inzet.
- de student geeft aan in welke situatie of bij welke opdracht/feedback/test een leervraag ontstaan is.
- de student kan de leerdoelen duidelijk formuleren
- de student kan acties formuleren om aan zijn leerdoel(en) te werkende student toont inzet bij het werken aan zijn leerdoelen
- de student levert gevarieerde bewijsstukken van het werken aan de geformuleerde leerdoelen
- de student maakt de verwerkingstaken bij elke POPbijeenkomst

A9 flexibiliteit
De student is bereid zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden van de POPbegeleiding.

Inhoud

POP vertrekt van de (stage)praktijk en je ervaring ermee. Van daaruit ga je leren. Dat leren bestaat erin om je via reflectie bewust te worden van je eigen handelen, denken, voelen en willen en dat alles te confronteren met het handelen en ervaren van anderen (medestudenten, docenten,…) en met de theorie. Door het reflecteren centraal te stellen biedt POP impulsen tot en ondersteuning bij je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling als leerkracht. Als het goed is, lukt het je om je handelen te veranderen en steeds beter af te stemmen op de concrete klaspraktijk en wat men van een goede leerkracht verwacht. Via POP kan je je bekwaamheid versterken om te reflecteren op je handelen en op de ervaring ermee. Je verwerft competenties om blijvend (levenslang) te leren uit je eigen ervaring.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%