Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Ontwikkelingsgewijs: De begeleider als observator
Docenten
- Simons An
- Marit Kirsten
- Goovaerts Inge
- Schellens Tessa
- Teunissen Els
- Loyens Sandra
- Coorevits Sarah
- de Badts Joyce
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 - Ontwikkelingsdoelen herkennen en interpreteren (in de moduleklas).
- In het aanbod (van de moduleklas)de beginsituatie van de klas en de interesse van de kleuters herkennen en interpreteren.
1.3 De gegevens van het breed observeren toetsen aan de hoeken en het zelfstandig aanbod in de klas.
Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.2 Vanuit de ervaringsgerichte opleidingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in pedagogisch en didactisch handelen.
Functioneel geheel 10: leraar als cultuurparticipant
10.2 Nagaan of de actualiteit en de diversiteit van de samenleving zich weerspiegelt in de klas en in de school.
Inhoud
In de module 'ontwikkelinggewijs' krijg je zicht op de basisuitrusting van de hoeken in de kleuterklas. Je leert de observatiegegevens interpreteren vanuit de visies van de verschillende leerdomeinen (beeldopvoeding, godsdienst, lichamelijke opvoeding, muzikale opvoeding, Nederlands, wereldoriƫntatie en wiskundige initiatie).
Gaandeweg merk je dat een rijk, stimulerend milieu de kleuters spelend doet leren.
Je wordt uitgedaagd om deze nieuwe inzichten aan de praktijk te toetsen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |