Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 2: Wegwijzer
Docenten
- Simons An
- Maeseele Marie-Paule
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
- Belde Isabelle
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2
- kennen van de basiscompetenties voor een leraar kleuteronderwijs en deze illustreren voor het werkveld.
- kennen van oorsprong en bedoeling van ontwikkelingsdoelen, ontwikkelingsaspecten en leerplandoelen.
1.3 inzicht hebben in en toepassen van breed observeren.
Inhoud
Wegwijzer maakt je wijzer in de band tussen samenleving en school.
Je krijgt zicht op verleden, heden en toekomst van het kleuteronderwijs in Vlaanderen.
Leren en ontwikkelen worden binnen deze context verkend.
Wat verwacht de overheid van jou als leraar kleuteronderwijs? Je leert meer over de verschillende opdrachtinvullingen met behulp van de basiscompetenties.
Wat streef je na bij de kleuters? Je verneemt meer over oorsprong en bedoeling van ontwikkelingsdoelen,ontwikkelingsaspecten en leerplandoelen.
Tenslotte leer je een belangrijke basisvaardigheid om kleuters beter te leren kennen: breed observeren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Nieuwe Spelling Zachte Helling
- Spellingtrainer
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Specifieke evaluatievoorwaarden: zie moduleboek. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Specifieke evaluatievoorwaarden: zie moduleboek. |