Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Godsdienst 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Tutenel Piet
  • Simons An

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
Openheid om de eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van medestudenten
Openheid om zoekend te groeien naar een levendige religieuze taal
In staat zijn om zelfstandig en in groep aan een opdracht te werken
Openheid om levensbeschouwelijke thema's naar kinderen toe te vertalen

Eindcompetentie

Mbt tot de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei, interesses en behoeften:

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten, leerplan- en ontwikkelingsdoelen.
1.3 Breed observeren met het oog op het kunnen creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kleuters en gericht zijn op de totale persoon.
1.5 Kleuters stimuleren mbt de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling.

Oog hebben voor de (inter)levensbeschouwelijke ontwikkeling en interesses van kinderen.

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kls.
2.2 Het welbevinden van kls stimuleren.

Initiatieven leren nemen om het levenschouwelijke project van een school te concretiseren.
Zicht hebben op de interlevensbeschouwelijke dimensie van een kleuterklas.

Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen in het bijzonder op vlak van levensbeschouwelijke ontwikkeling.

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten grondig overdenken om levensbeschouwing te integreren in een doordacht aanbod.

Inhoud


In het opleidingsonderdeel 'Godsdienst in de kleuterklas' leer je het Werkplan voor Godsdienst in de Katholieke kleuterschool (WPG) kennen én je gaat ermee aan de slag.
De verschillende thema's:

Levenschouwelijke ontwikkeling van kinderen
- Vise achter WPG leren kennen
- Componenten van levensbeschouelijke groei ontdekken
- Levensbeschouwing ontwikkelingspsychologisch benaderen

Geloofstaal en symboolgevoelig
- Verwondering
- Bezinnen, bidden en mediteren met kinderen
- Symbolen en symbooltaal in de kleuterklas

Morele ontwikkeling van kinderen
- Denken over goed en kwaad binnen de ontwikkelingspsychologie
- Waardeverhalen

Algemene godsdienstdidactische principes en technieken exploreren.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Wat weten we over het Christendom?
  • Werkplan Rooms-Kath. Godsdienst kleuteronderwijs

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen90%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10% rituelendoos
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen90%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10% rituelendoos