Hoofdpagina | Opleidingsoverschrijdende opleidingsonderdelen
Informatiebemiddeling
Docenten
Onderwijsvorm
- Stage/praktijkoefening
- Zelfstudie
Begincompetentie
Basiscompetenties informatievaardigheden
Eindcompetentie
Cfr Normen voor Informatievaardigheden in het hoger onderwijs.
En bovendien:
* De student detecteert problemen op het vlak van eigen informatievaardigheden of die van anderen, vindt oplossingen en formuleert voorstellen.
* De student herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en in de werkomgeving van het open leercentrum
* De student formuleert verbeterpunten en werkt op een positieve manier mee aan de uitwerking ervan
* De student bevordert de teamgeest (bv. vermijdt spanningen, enthousiasmeert, sluit compromissen waar nodig)
* De student is zich bewust van rechten en plichten op het vlak van informatiebemiddeling en informatieverwerving/-verwerking
* De student gaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving
* De student werkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking
* De student gebruikt beroepsspecifieke woordenschat
* De student kan administratieve en zoeksoftware aanwenden voor het zoeken en verwerken van informatie (woordverwerkingspakketten, rekenbladen, databanken, bibliotheekcatalogi, zoekmachines op het web, web2.0-toepassingen)
* De student stelt een portfolio en een persoonlijk opleidings en activiteitenprogramma op.
Inhoud
* verdieping op het vlak van informatievaardigheden en een beter inzicht te geven in de werking van een open leercentrum verwerven.
* uitvoeren van informatiebemiddelingsopdrachten voor andere studenten. Die kunnen bestaan in het begeleiden van studenten bij initiatie in het leercentrum, uitvoeren van front-office bemiddelingsactiviteiten, meewerken aan programma’s i.v.m. informatievaardigheden
* actieve deelname aan activiteiten in het kader van het lopende OOF-project Informatiebeheer (informatiebeheer, rechten en plichten als informatierconsumer, e-werken)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
De studenten stellen in de loop van elk semester een portfolio samen die ze mondeling toelichten tijdens de examenperiode.
Evaluatie van deelname aan activiteiten in het kader van het OOF-project Informatiebeheer Cfr http://www2.arts.kuleuven.be/
Als tweede examenkans wordt een bijkomende opdracht gegeven of moeten de studenten een oude opdracht verder uitdiepen.
Pass/Fail
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | | 100% |