Hoofdpagina | Opleidingsoverschrijdende opleidingsonderdelen

Praktijkgericht onderzoek


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar0Examencontract mogelijkJa

Docenten

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs, geen voorkennis vereist.

Eindcompetentie

a. beroepsprofiel als onderzoeker
• De student analyseert een probleemstelling vanuit verschillende invalshoeken.
• De student leert relevante onderzoeksinformatie op de meest geschikte manier te verzamelen
• De student kan een onderzoeksvraag scherp stellen en sub-vragen formuleren.
• De student kan een onderzoeksdoelgroep bepalen en formuleert voorstellen om die op een geschikte manier te bereiken
• De student kan een gekozen onderzoeksmethodologie verantwoorden
• De student leert een vragenlijst op te stellen

b. beroepsprofiel als communicator
• De student kan over een onderzoeksverloop rapporteren en communiceren

c. beroepsprofiel als kwaliteitsbewaker
• De student bewaakt doorheen het ganse onderzoeksproces de
o doelgroepgerichtheid
o kwaliteitszorg

d. beroepsprofiel als teamlid
• De student voert het hele onderzoeksproces uit binnen een onderzoeksteam van medestudenten of van een expertisecentrum

Inhoud

In de latere beroepspraktijk worden studenten (on)rechtstreeks geconfronteerd met onderzoekswerk, bijv. via onderzoeksprojecten, publicaties, studiedagen, workshops, evidence-based praktijk, … Vaak gaat het om praktijkgericht onderzoek. Praktijkgericht onderzoek is onderzoek dat uitgaat van vragen en problemen van beroepsbeoefenaars (leerkrachten, journalisten, verpleegkundigen, designers, office-managers). Het is gericht op bruikbare kennis en heeft als doel om met die kennis de beroepspraktijk te verbeteren.

Elk onderzoek begint met een vaag idee over iets waarover men meer wil weten. Voor men onderzoeksgegevens kan verzamelen, doorloopt men de voorbereiding van een onderzoeksproces. Vaak wordt de voorbereidende fase te snel doorlopen met als gevolgen: teleurstellende onderzoeksresultaten, forse tijdsoverschrijvingen, …

In deze module leren studenten een praktijkgericht onderzoek voorbereiden: van idee tot onderzoekplan.

M1 - Inleiding: praktijkgericht onderzoek
Wat? Typen onderzoek? Belang? Drempels en knelpunten?

M2 - Probleemstelling: cirkelen rond een idee
Eisen aan een goede probleemstelling: verankering; verantwoording; precisering

M3 - Onderzoeksstrategie- en plan: de route uitstippelen
Onderzoeksvraag en tijdsfasering

M4 - Onderzoeksvoering: typische fouten ‘onderweg’
Vakoverstijgende onderzoeksfouten: strategiefout, redeneerfout, toevalsfout, aansluitingsfout, …

M5 & 6 - Onderzoeksmethodologie: kwantitatief of kwalitatief onderzoek
Vragenlijst voor een enquête of gestructureerd interview opstellen, steekproef bepalen en contacteren, non-respons…

Studenten reflecteren via groepsintervisies (6 contactmomenten) op het verloop van een praktijkgericht onderzoek. Na elke 2 contactmomenten krijgen de studenten een opdracht (3 opdrachten in totaal)

OPMERKING: Studenten die een onderzoeksscriptie of een praktijkgericht onderzoek als bachelorproef afwerken, kunnen tijdens de intervisies het verloop van hun onderzoek als case aanbrengen. Het betreft hier een intervisie op het onderzoeksproces en niet op het onderwerp van het onderzoek.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Een onderzoek uitvoeren
  • Een onderzoek voorbereiden
  • Verbeterd handboek participatieve methode (selectie van hoofdstuk)

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%