Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Human Resources Management
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetenties
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student verzamelt zelfstandig en efficiënt gegevens vanuit betrouwbare bronnen in het kader van een bedrijfsgerelateerde opdracht. Dit alles vrijwel geheel zelfstandig. Docent staat ter beschikking bij problemen.
2. De student gaat zelf actief op zoek naar informatie en praktijkvoorbeelden.
3. De student achterhaalt welke informatie essentieel is voor een goed verloop van het proces en houdt deze op een gestructureerde wijze bij door gebruik te maken van gepaste software.
4. De student verzamelt informatie nodig voor het uitwerken van een schriftelijke of mondelinge opdracht, selecteert de essentiële informatie en verwerkt deze tot doel- en doelgroepgerichte mondelinge en schriftelijke communicatie. Dit alles doet de student vrijwel geheel zelfstandig. Docent staat ter beschikking voor vragen en begeleiding.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student communiceert individueel en/of in groep met professionals en krijgt zo feedback vanuit het werkveld op zijn bedrijfsrealistische opdracht.
2. De student plant in samenwerking met de teamleden het werk van dit project, maar wordt ook geconfronteerd met planningen die in de war gestuurd worden door onverwachte opdrachten. Time- en stressmanagement worden op de proef gesteld.
3. De student wordt geconfronteerd via verschillende communicatiekanalen met bedrijfsgerichte opdrachten. Deze opdrachten met deadlines worden pas kenbaar gemaakt tijdens het project. De student zorgt ervoor dat de deadlines van de opdrachten gerespecteerd worden door mogelijk met teamleden afspraken te maken en op te volgen.
3.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
3.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1.De student adviseert het management over een HR-gerelateerde topic. Hiertoe doet hij aan grondige zelfstudie.
4.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
4.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student krijgt verantwoordelijkheid en zelfstandigheid: hij moet zelfstandig een taak aanvatten, afwerken en erover rapporteren.
2. De student is accuraat en staat kritisch tegenover zijn eigen werk: hij communiceert duidelijk, correct (spelling, stijl, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast met doel en doelgroep voor ogen en bewaakt dit voortdurend.
Inhoud
Personeelsstructuur: functieprofielen; functiebeschrijvingen; situering in organogram
Werving & selectie: door wie?
mogelijke rekruteringskanalen + voor -en nadelen
opmaak advertentie
verschillende stappen in selectieprocedures
selectie-instrumenten
opvolging sollicitanten
uiteindelijke keuze kandidaat en finale onderhandeling
--->mogelijke taken van personeelsmedewerker hierin
Onthaalbeleid: voorbereiding en onthaal van een nieuwe medewerker
Aspecten van verloningsbeleid: functieclassificatie en functiewaardering als onderbouw voor loon
Personeelsevaluatie: functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken
Vormingsbeleid: opleidingsplan
opleidingsbehoeften detecteren
opleidingen praktisch plannen, organiseren en opvolgen
opleidingssubsidiekanalen (opleidingscheques e.d.)
Loopbaanontwikkeling
Ontslagregeling
Doelen
Overzicht brengen van HR-domeinen, etappes in HR-proces van recrutering tot ontslag van de werknemer en duiden welke de taken kunnen zijn van de management assistant personeelszaken hierin.
Instapbegeleiding
De student kan contact opnemen met de docent via e-mail.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
- Verplichte literatuur HRM: Resources Management. (kopies)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |