Begincompetentie
Eindcompetenties Hoger Beroepsonderwijs
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student ontwikkelt een routine bij het raadplegen en beheren van deze informatie.
2. De student verwerkt zelfstandig deze informatie in een afgewerkt document in de gepaste huisstijl met behulp van de juiste officetools.
3. De student beseft hoe belangrijk de juistheid van informatie is en handelt deze correct af.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student maakt op een correcte manier formulieren, rapporten, ... aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van de firma.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat;
1. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen.
2. De student gebruikt bij het opstellen van documenten/formulieren/... nuttige geavanceerde functies in Excel en Access.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Excel en Access. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext.
2. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om zo de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.
3. De student aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiteiten een noodzakelijke manier van werken is
Inhoud
Access
De student verzamelt vooraf relevante gegevens, normaliseert de gegevensstructuur en verwerft
inzicht in de principes van de relationele databases. De student voert de geregistreerde gegevens in via tabellen en op een meer gebruiksvriendelijke manier via formulieren. De student spoort relevante informatie op met queries.
De student drukt geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm en maakt mailings aan met behulp van Word en Access.
Tabellen ontwerpen, primaire sleutel – Opmaak - Invoercontrole - Selecteren van gegevens met selectiefilter en formulierfilter – Relaties leggen tussen tabellen - Selectiequery's met meerdere criteria, groepstotalen, kruistabellen, parameters, unieke waarden – Actiequeries - Formulieren : ontwerp van de secties, aanpassen van de opmaak, wijzigen van de eigenschappen van de besturingselementen – Gebruik in de werkset van een label, afhankelijk en niet-afhankelijk object, keuzelijst,keuzelijst met invoervak, aankruisvak, groepsvak,keuzerondje, wisselknop,
commandoknop - Hoofd- en subformulieren - Rapporten (inclusief groepsonderbreking) en etiketten –
Mailmerge : koppeling met Ms Word – Macro’s – Schakelborden- Integratie met Ms Excel
Excel
De student gaat dieper in op de nieuwigheden en gevorderde mogelijkheden in Excel en leert de finesses om een rekenmodel te ontwerpen en de geïnformatiseerde gegevens op een verantwoorde wijze voor te stellen.
Controleren op geldige invoer - Voorwaardelijke opmaak - Gevorderde tekstfuncties : hoofdletters, kleine.letters, beginletters lengte, links, rechts, deel, vind.spec - Datumfuncties : dag, maand, jaar, vandaag, nu - Financiële functies : bet, pbet, ibet, ir, hw, tw – Opzoekfuncties : vert.zoeken, kiezen - Statistische en wiskundige functies : som.als, aantal.als, interval, modus, mediaan, rang, percentiel, kwartiel - Logische fincties : als, en, of, bet - Concatenatieteken & - Werken met meerdere werkbladen – Koppelen van werkboeken – Splitsen van vensters - Blokkeren van titels - Samen en openvouwen van tabellen - Sorteren op meerdere criteria – Filters – Subtotalen – Draaitabel – Draaigrafiekrapport - Macro's – Doelzoeker - Frequentieverdeling, histogram, statistische kengetallen - XY-diagram, Trendline, Trend-functie – Forecasting- Scenariomanager – Solver
Instapbegeleiding
Via mail en het digitaal leerplatform TOLEDO.
Evaluatie
eerste examenkans - eerste examenperiode: 100 % mondeling examen op PC
tweede examenkans - derde examenperiode: 100 % mondeling examen op PC
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | | 100% |