Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Bedrijfsproject sales management


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Lauryssen Godelieve
  • De Jonckheere Theophile

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Oefensessie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

- De student verzamelt informatie nodig voor de inhoud van de communicatiemiddelen, selecteert essentiële informatie en verwerkt deze.
- De student stelt marktinformatie op een overzichtelijke en begrijpbare manier voor.
- De student maakt een verkoopargumentarium op.


2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

- De student voert externe gesprekken en wordt hierbij in beperkte mate begeleid tijdens het project en vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies. De student voert zakelijke gesprekken, voert telefoongesprekken met externen, neemt een interview af van een professional, doet onthaal van externe bezoekers, houdt een verkoopspresentatie.

- De student stelt externe bedrijfsteksten op en wordt in beperkte mate begeleid tijdens het project en vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies. Hij schrijft wervende teksten voor diverse doelgroepen en maakt een verkoopsbrochure en -presentatie in PP aan.
- De student neemt constructief deel aan vergaderingen zonder sturing of begeleiding.
- De student bereidt de vergadering voor, notuleert tijdens de vergadering, maakt een verslag op en dit zonder sturing of begeleiding.
- De student presenteert zonder spreekschema voor het management. De hoofdlijnen van de inhoud worden vastgelegd door de docent. De student krijgt instructies over het doelgroepgericht brengen van presentaties.


3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
- De student kent en gebruikt MS project als tool om projecten te plannen, beheren en analyseren: werken met taken en taakniveaus, werken met resources, aanpassen van kalenders, planning aanpassen, voortgang volgen, beheren van kosten en analyseren van rapporten.
- De student plant het werk van dit project, in beperkte mate begeleid: de docenten stellen enkel deadlines op en vragen mondeling naar de vorderingen.
- De student gaat adequaat om met stress.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.

- De student kent de basisbeginselen van een marktgerichte benadering door een onderneming naar haar klanten toe: wat is marketing, klantengedrag, en welke zijn de marketingmix-elementen en hun rol.





5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.


- De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke genres duidelijk, correct (spelling, stijl, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.
- De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, de docent stuurt het teamwerk enkel bij in geval van problemen.
- De student werkt vrij zelfstandig. Hij moet vrij zelfstandig een taak aanvatten, afwerken en erover rapporteren.
- De student voert een eigen SWOT-analyse uit over de competentie ‘planmatig en efficiënt werken in team’ en stelt op basis van die SWOT leerdoelen op voor het project.
- De student verzamelt relevant leermateriaal a.h.v. een notitieboek, selecteert de meest relevante leerervaringen en bespreekt ze in een eindrapport waarvan taal en layout professioneel in orde zijn. De inhoudelijke invulling van het rapport wordt nog begeleid.
- De student verwerft inzicht in het belang van het ontwikkelen van een ethisch beleid bij internationaal ondernemen, in het licht van internationale maatschappelijke veranderingen als gevolg van ontwikkelingen op het gebied van technologie, economie, media en milieu.
- De student heeft inzicht in het ontwikkelen van een moreel verantwoord beleid inzake marketing, pr en internationaal management.
- De student hanteert een klantgerichte, vlotte communicatie.
- De student staat open voor vragen van klanten met andere woorden is hulpvaardig.
- De student bezit accuratesse in de verwerking en presentatie van verkoopcijfers en marktinformatie.


Inhoud

Project omtrent sales management. De cursist krijgt opdrachten gelinkt aan de eigen (werk)situatie omtrent sales management, sales rapportering en administratie en interne en externe communicatie in het Nederlands.

Een casestudie of reële bedrijfssituatie van de cursist wordt als uitgangspunt genomen.
Concrete opdrachten en begeleiding en feedback hierbij wordt gegeven tijdens de contacturen.

Onderwerpen:
- Commercieel schrijven met o.a. offerte, direct mailing, verkoopsbrochures ...
- Gesprekstechnieken met o.a. telefonische prospectie, afspraken maken, verkoopsgesprek en -presentatie.

Doelen

Commerciële schrijfstijl kunnen toepassen in diverse media en commerciële gesprekken (telefonisch en andere) kunnen uitvoeren. Verkoopmateriaal kunnen opstellen.

Instapbegeleiding

Opstartsessie met uitleg en eerste opdracht(en). Contacturen om de 2 weken zijn vragensessies en begeleidingssessies.
Contact met docent kan altijd tussentijds via e-mail.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examenPresentatie en verdediging van opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenPresentatie en verdediging van opdrachten 100%