Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Computervaardigheden voor gevorderden 2


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Ameye Christien

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Basiskennis van de MS-officepakketten.

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student bepaalt zelfstandig welke gegevens noodzakelijk zijn om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en werkt hiervoor de nodige documenten uit.
2. De student analyseert en structureert verkregen cijfermateriaal uit de boekhoudafdeling tot bedrijfsinformatie. De student verwerkt deze tot een afgewerkt document in de gepaste huisstijl.
3. De student heeft oog voor de geheimhouding van personeelsinformatie en beveiligt, indien noodzakelijk, de digitale informatie.
4. De student beseft hoe belangrijk de juistheid van informatie is voor een bedrijf en handelt deze correct af.
5. De student verzamelt productgegevens, selecteert hieruit de essentiële informatie en verwerkt deze vervolgens tot een handige productcatalogus bruikbaar door de verkopers tijdens een verkoopsgesprek.
6.De student is in staat om, ter ondersteuning van de verkoopsafdeling, zelfstandig, snel en efficiënt opzoekingswerk te verrichten in het ontworpen databestand.
7. De student kent de meest voorkomende fouten die gemaakt worden in een databestand en past een bestaand databestand aan volgens de regels van normalisatie.
8. De student ontwerpt onder begeleiding een verkoopsdatabank in Access en ontwikkelt zelfstandig rapporten ter ondersteuning van het beleid. Hij gebruikt hiervoor verschillende nuttige functies van Word, Excel en Access.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student bespreekt en argumenteert, na een grondige zelfstandige analyse van een verkregen opdracht, oplossingen voor het gestelde probleem. Deze bespreking gebeurt voornamelijk in klasverband.
2. De student corrigeert bestaande lange documenten en past ze aan door gebruik te maken van geavanceerde functies in Word.
3. De student maakt op een correcte manier formulieren, rapporten, ... aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van een firma.

3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student automatiseert de het administratieve werk door gebruik te maken van gespecialiseerde functies in Word en Excel en Access.
2. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Na een klassikale bespreking en verantwoording werkt de student vervolgens zo zelfstandig mogelijk de opdracht uit.


4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. Door het aanbieden van bedrijfsgerichte cases leert de student bedrijfsgericht te denken en te redeneren.
2. De student redeneert vanuit inzicht actief mee bij de uitwerking van opdrachten en geeft advies betreffende informatieverwerking en –beheer.
3. De student analyseert zelfstandig cijfermateriaal uit een bestaande verkoopsdatabank en komt tot conclusies en advies betreffende klanten, producten en verkopers. Hij verwoordt deze conclusies en adviesen in een overzichtelijk rapport.
4. De student denkt en handelt klantgericht t.o.v. de externe klanten alsook het personeel binnen het bedrijf.


5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student bouwt ivm verschillende beroepsspecifieke cases een kwaliteitsvolle redenering op en lost deze op met creativiteit en flexibiliteit waarbij hij correctheid en volledigheid nastreeft.
2. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Word, Excel en Access. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext.
3. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.
4. De student werkt op een efficiënte manier en aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiviteiten een noodzakelijke manier van werken is.

Inhoud

Werkzaam op enerzijds een personeelsdienst (interne communicatie) en anderzijds op een sales afdeling (externe communicatie) zullen verschillende realistische opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht.
Enkele voorbeelden:
- Uitwerken van een personeelsbrochure
- Updaten van opleidingscursus
- Automatisatie van het personeelswerk
- Ontwikkelen van een Productcatalogus
- Ontwikkelen van een productdatabestand
- Updaten van een klantendatabestand
- Ontwikkelen van een verkoopsdatabank
- Maken van een salesrapport

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%