Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Inleiding tot boekhouden
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student voert in het kader van de lessen zelfstandig door de docent gestuurde opdrachten uit waarbij hij zelfstandig gegevens verzamelt uit betrouwbare, relevante bronnen en deze verwerkt tot direct bruikbare informatie.
2. De student structureert het vermogen van een onderneming en geeft dit op een overzichtelijke manier weer via een balans.
3. De student houdt de courante commerciële en financiële verrichtingen van een onderneming bij volgens het systeem van dubbel boekhouden.
3.C De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
2. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. De student begrijpt en kent de basisprincipes van algemeen boekhouden en denkt logisch na bij het inboeken van verrichtingen.
2. De student stelt facturen correct op en handelt op een accurate wijze de commerciële en financiële verrichtingen hieromtrent af.
5.A Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
1. De student is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de afgeleverde opdrachten.
2. De student werkt bij de uitwerking van de opdrachten in een team, zorgt voor de nodige eigen inbreng en heeft respect voor de inbreng van anderen.
3. De student boekt een verrichting juist, volledig en nauwkeurig.
Inhoud
Het deel 'Inleiding tot boekhouden' is integraal gewijd aan een zeer specifiek bedrijfskundig thema, met name de boekhoudkundige verwerking van de bedrijfsverrichtingen.
De inhoud ziet er globaal als volgt uit:
- De wetgeving op de boekhouding (de factuur)
- Dubbel boekhouden
- De balans en de resultatenrekening
- De commerciële verrichtingen
- Afsluitverrichtingen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenperiode: 100% schriftelijk examen
Derde examenperiode: 100% schriftelijk examen
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |