Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Engels 4 externe communicatie


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties MA, Engels 3 (interne communicatie).

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
2.A.1 De student vervolmaakt zich zowel in mondelinge als in schriftelijke externe communicatie.
2.A.2 Hij voert allerhande telefoongesprekken op een professionele, empathische en probleemoplossende manier.
2.A.3 Hij handelt klantgericht (prospectie, klachtenformulering en –afhandeling, herinnering en aanmaning) en pro-actief.
2.A.4 Hij maakt onderscheid tussen verschillende taalregisters.
2.A.5 De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek, straalt zelfvertrouwen uit en antwoordt spontaan op vragen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.A.1 Na feedback reviseert de student vlekkeloos zijn schrijfwerk.
5.A.2 De student is zich bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes wat betreft het Engels en neemt initiatief om de leemtes in zijn eigen taalgebruik op te vullen door extra oefeningen te maken, te lezen, te luisteren of contacten te zoeken met anderstaligen.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

Europese taalschaal: C1

Inhoud

Grammatica: komt nog slechts als herhaling of als steun bij spreken en schrijven aan bod.
Leesvaardigheid: in groep: zie cursus: thema's: customer service, (company) image and branding; zelfstandig: studie van een zelf gekozen onderwerp vanuit ten minste 8 teksten uit verschillende bronnen.
Spreekvaardigheid: vooral op basis van gelezen materiaal.
Zakelijk Engels: externe communicatie: vooral klantgericht: complaints, advertising and PR, appointments and introductions.
Woordenschat: vooral phrasal verbs en expression verbs, ook synonyms and antonyms in different contexts.
Workshop: gelegenheid tot reviseren van opgestelde documenten, remediëren, behandelen van speciale vraagstukjes, spreken in kleine groep en daardoor tot winnen aan zelfvertrouwen en zelfkennis.
Talenpracticum: de klemtoon ligt op telefoneren enerzijds en op luister- en spreekvaardigheid anderzijds.
Zes units uit Emmerson (Business English Handbook).

Doelen

Eindcompetenties behalen. Europese taalschaal: C1

Instapbegeleiding

Via Toledo en email.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Business English Handbook Advanced 2007
  • Longman Business English Usage
  • Oxford Handbook Of Commercial Correspondence Book Ne

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen20%