Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Project 1 management en personeel


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    INLEIDING TOT HRM EN SOCIAAL RECHT
    1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
    2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
    3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
    4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
    5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.


    PROJECTOPDRACHTEN PROJECT 1
    1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
    2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
    3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
    4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
    5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

    Inhoud

    INLEIDING TOT HRM EN SOCIAAL RECHT

    Tijdens de eerste periode krijgen de studenten een theoretische kijk op het HR gebeuren binnen een onderneming. Nadat Human Resources Management in een bredere context wordt geplaatst worden de verschillende fasen van het geïntegreerde HR proces doorlopen: Instroom - Doorstroom – Uitstroom.

    De studenten maken tevens kennis met sociaal recht.
    Zo leren ze ondermeer wat een arbeidsovereenkomst is, wat een proefbeding is, wat sociale bescherming van de werknemer op het vlak van de arbeidsduur is. De studenten kunnen gebruik maken van documentatiemateriaal (o.a. brochures en internet). Ze leren de reglementen, voorschriften, beperkingen en wetten ervaren als "richtingaanwijzers" die de mens in bepaalde situaties helpen beschermen tegen zichzelf en tegen anderen. Via sociaal recht kunnen ze rechten en plichten binnen een arbeidsrelatie beoordelen binnen de bredere maatschappelijke context. De studenten kunnen de nodige juridische informatie mits instructies zelf vinden, lezen en interpreteren.


    PROJECTOPDRACHTEN PROJECT 1

    Nederlands:
    De studenten kennen en gebruiken de nieuwe officiële spelling en maken oefeningen in taalbeheersing zodat ze teksten schrijven in correct Nederlands.
    De studenten kunnen vergaderen volgens de aangeleerde vergadertechnieken (agenda opstellen, vergadering bijwonen en voorzitten) en notuleren. De studenten leren het verschil tussen formele en informele vergaderingen en formele en informele vergaderverslagen.
    De studenten passen de interviewtechnieken toe: ze stellen een vragenlijst op, doen een interview met een HR-verantwoordelijke, stellen een interviewrapport op en presenteren het resultaat.
    De studenten schrijven informatieve brochureteksten: ze maken een analyse van bestaande brochures, vergelijken en schrijven zelf fragmenten voor een informatiebrochure.
    De studenten analyseren en bespreken bedrijfsbladen met specifieke aandacht voor journalistieke schrijfstijl en schrijven een artikel voor een nieuwsbrief.
    Voor Nederlandse correspondentie schrijven de studenten een uitnodigingsbrief als toepassing.

    Grafische technieken:
    De studenten kennen de basisbegrippen rond grafische technieken en leren wat een huisstijl is.
    De studenten krijgen een inleiding in grafische technieken (lay-outlijnen, contrast, grootte, dikte, letterfamilies, vorm, richting, kleur, herhaling, structuur).
    De studenten leren de verschillende vormen van pagina-opmaak (bladspiegel, zetspiegel, kolommenzetspiegel, algemene regels voor opmaak).

    Kleurenleer:
    De studenten leren de definitie van kleur, de kleurencirkel, kleurcontrasten, cmyk en rgb, kleurenbetekenis binnen design en andere belangrijke basisbegrippen.

    Powerpoint:
    De studenten leren de basisvoorwaarden om tot een goede presentatie te komen, (publiek, inhoud, visuele ondersteuning).
    De studenten leren creatieve masters ontwerpen, verschillende soorten presentaties maken,
    multimedia-instellingen gebruiken, navigatie en animatie toevoegen.

    Publisher:
    De studenten leren de basisbegrippen.
    De studenten leren volgende functies in Publisher: wizard, tekstopmaak, afdrukken, werken met objecten, werken met hulpgereedschappen, lay-out, frames, Word-art, kleurenschema's en achtergronden, opmaakprofielen, sjablonen.

    Inhoud PROJECT :
    De module is verdeeld in 8 weken les en vier weken project.
    Na het theoretische gedeelte bij het begin van het semester worden de studenten begeleid in het HR-project over de introductie van de nieuwe medewerkers.
    De studenten maken dan deel uit van de personeelsafdeling van een fictief bedrijf en krijgen bedrijfsrealistische opdrachten. Zo bewijzen ze dat ze het vereiste niveau van onderstaande competenties én die van de andere betrokken opleidingsonderdelen bereikt hebben. Het betreft hier een vakoverschrijdend project waarin de vijf beroepsrollen van een MA aan bod komen: informatiebeheerder, communicator, organisator, beleidsadviseur en kwaliteitsbewaker.


    De student kent de verschillende fases van een geïntegreerd HRM proces( Instroom-doorstroom-uitstroom). Hij kent de basisprincipes binnen het sociaal recht en past deze toe in verschillende oefeningen.
    De student licht het management regelmatig in over de stand van zaken inzake een bedrijfsgerichte opdracht binnen het personeelsbeleid. De student herwerkt en verbetert zijn opdrachten na feedback van docenten om de kwaliteit ervan te verhogen.
    De student verzamelt hiertoe efficient gegevens vanuit betrouwbare bronnen zoals er zijn HRM en sociaalrechtelijke gerelateerde websites, literatuur terzake. Hij wordt hierin begeleid via instructies.
    De student neemt ter uitvoering van de bedrijfsgerichte opdrachten contact op met externen en voert interne zakelijke gesprekken. De student hanteert hierbij algemeen Nederlands aangepast aan doelgroep en doel van dit gesprek. De student verruimt zijn kennis met het werkveld.
    De student toont dat hij in staat is om het leren van de communicatievaardigheden en de taal zelf in handen te nemen, zelf te sturen

    De student neemt constructief deel aan vergaderingen op een manier zoals het vooraf aangeleerd werd door de docent en met een agenda als leidraad. De student bereidt de vergadering voor, notuleert tijdens de vergadering, maakt een verslag op volgens een vooraf gegeven voorbeeld.
    De student presenteert al dan niet met een beperkt spreekschema voor het management. De inhoud wordt vooraf mee bepaald door de docent. De student gebruikt transparanten en powerpoint als visuele ondersteuning.
    De student stelt teksten op voor interne communicatie binnen een (fictief) bedrijf. Het gaat om zakelijke brieven en e-mailberichten, agenda’s voor vergaderingen en vergaderverslagen, artikels voor een bedrijfsblad, informatieve brochureteksten, …

    De student is accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke communicatiesituaties duidelijk, correct (nieuwe spelling, stijl, woordenschat, register), aantrekkelijk, gestructureerd en met doel en doelgroep voor ogen en bewaakt dit voortdurend. De communicatieve situaties zijn complexer dan in de vorige modules.

    De student analyseert op zelfstandige basis, maar deel uitmakend van een groep een gedeelte van de leerstof van het vak grafische technieken en kleurenleer en maakt hier een korte schriftelijke synthese van.
    De student zoekt zelfstandig praktijkvoorbeelden op het internet, in boeken, tijdschriften en kranten met als doel de theorie van grafische technieken aan medestudenten visueel voor te stellen.
    De student maakt in groep, op aanwijzingen van de docent een huisstijlenhandboek en verzorgt zelfstandig de lay-out ervan.
    De student maakt onder begeleiding een creatieve slideshow en maakt hierbij gebruik van de geavanceerde toepassingen van het programma MS-powerpoint.
    De student maakt onder begeleiding creatieve grafische ontwerpen. Hij gaat hierbij zeer nauwkeurig te werk en houdt rekening met de basisprincipes van het vak grafische technieken.

    De student plant, samen met de andere teamleden het werk van het project, maar sterk begeleid: de docenten stellen tussentijdse deadlines op en volgen dit ook op.
    De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, dit onder begeleiding van een mentor (docent).
    De student gaat om met stress.
    De student werkt aan opdrachten met een beperkte vorm van zelfstandigheid: hij begint vrij zelfstandig aan een taak, rapporteert hierover, krijgt feedback, reflecteert en, indien nodig, herwerkt de taak.
    De student vraagt feedback zowel aan zijn teamleden als aan de docenten terzake zodat hij de bedrijfsgerichte opdrachten kan bijsturen.




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Inleiding tot HRM en sociaal recht

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • De werkpocket

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Verplichte literatuur HRM: Resources Management. (kopies)
    Projectopdrachten project 1

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Evaluatie

    Inleiding tot HRM en sociaal recht
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Projectopdrachten project 1
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio55%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen45%