Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Frans 3 interne communicatie
Docenten
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Frans 2 bedrijfscommunicatie uit het voorgaande programmajaar.
Eindcompetentie
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
De student breidt deels zelfstandig, deels klassikaal zijn basis- en zakelijke woordenschat uit en past deze toe in oefeningen, vertaalzinnen, geschreven documenten en mondelinge oefeningen (zoals telefoneren, converseren). De student corrigeert typische fouten voor Nederlandstaligen. Hij is nieuwsgierig genoeg om ook buiten de les, in de wereld die hem omringt, Frans op te pikken. De student maakt zich de syntaxis van de Franse taal eigen, begrijpt de grammaticale schema’s en past de theorie toe. De student stelt interne correspondentie op. De student springt handig om met cijfermateriaal. De student begrijpt telefonische gesprekken, ook met complexe cijfergegevens, en vult telefoonfiches correct in.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Hij werkt accuraat en zelfkritisch, stuurt zichzelf bij waar nodig, besteedt extra aandacht aan lexicale interferentiefouten en streeft foutloosheid na.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Hij reviseert en adviseert ook het werk van andere studenten als kwaliteitsbewaker.
European level scale: luisteren B1-B2; lezen B1-B2; spreken B1; schrijven B1-B2
Inhoud
Klasgroep:
- grammatica: syntaxis
- redigeren van verschillende interne communicatievormen
Zelfstudie:
- woordenschat: Vocabulaire 2000 (hoofdstukken 21-38)
- interferenties NL/FR: Vous dites?!: lexique: theorie (p.8-94)
Talenpracticum:
- cijfers, grafieken (o.v.),telefoneren en memo’s opstellen
Workshop:
- verbetering van oefeningen op interferenties NL/FR: Vous dites?!: lexique (p.10-64)
- verbetering van vertaaloefeningen op Vocabulaire 2000
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Comme convenu!
- COMtel
- Grammaire de Base
- Vocabulaire 2000 (incl. CD)
- Vous dites?! Exercices
- Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 30% |