Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Bedrijf en interne organisatie
Docenten
- Ameye Christien
- Van Den Bossche Inge
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Office Tools 1
Eindcompetentie
INTERNE ORGANISATIE
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student voert in het kader van de lessen zelfstandig opdrachten uit waarbij hij zelfstandig gegevens verzamelt uit betrouwbare, relevante bronnen en deze verwerkt tot direct bruikbare informatie.
2. De student leert tijdens de lessen welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en past deze kennis toe in één of meerdere aangeboden cases.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student communiceert de resultaten van het opzoekingswerk ivm opdrachten en groepswerk aan de docent en/of medestudenten op een begrijpbare en gestructureerde wijze.
2. De student maakt zelfstandig een afspraak met een personeelslid in een bedrijf en neemt een interview af betreffende de functie-inhoud en vereiste kennis om deze functie te kunnen uitvoeren.
3.C De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
2. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. De student begrijpt en kent de algemene basisbegrippen inzake organisatieleer en past deze toe in door de docent gestuurde opdrachten.
2. De student kent de bedrijfsstromen in een bedrijf, schat het belang hiervan voor bedrijven in en formuleert een beperkt advies in verband met de implementatie.
5.A Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
1. De student reflecteert, op basis van de aangeleverde kennis omtrent functies in een bedrijf en het interview met een personeelslid, over zijn gewenste toekomstige functie en de daaraan gekoppelde jobvereisten. Op basis van deze informatie kiest hij zijn keuzetraject.
2. De student is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de afgeleverde opdrachten.
3. De student werkt bij de uitwerking van de opdrachten in een team, zorgt voor de nodige eigen inbreng en heeft respect voor de inbreng van anderen.
MS ACCESS
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student verwerkt zelfstandig de gegevens in databanken tot onmiddellijk bruikbare informatie met behulp van de juiste tools in Access.
2. De student ontwikkelt een routine bij het up-to-date houden en raadplegen van databankbestanden in Access.
3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student automatiseert de personeelsadministratie door gebruik te maken van gespecialiseerde functies in Access.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student werkt op een efficiënte manier met MS Access en aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiviteiten een noodzakelijke manier van werken is.
Inhoud
INTERNE ORGANISATIE
Het is van primordiaal belang om kennis te hebben over de manier waarop bedrijven functioneren, hoe ze gestructureerd zijn, hoe de communicatie verloopt,... Deze wordt namelijk de werkomgeving waar elke student in de toekomst zijn plaats zal innemen.
Om een globale bedrijfskennis en -inzicht te kunnen aanbieden, hebben we er voor gekozen om ‘een bedrijf’ tijdens opeenvolgende modules vanuit verschillende invalshoeken te benaderen die elk met hun complementaire inhoud het beeld van ‘een bedrijf’ vervolledigen.
In het deel 'Interne Organisatie' nemen we een kijk binnen de bedrijfsmuren en verdiepen we ons in de verschillende functies, de bedrijfsprocessen, de organisatiestructuren, … kortom de interne wereld van een bedrijf.
De inhoud van de 6 weken ziet er globaal als volgt uit:
Operationeel proces:
- Functies
– Bedrijfsstromen
- IS/ERP
Managementproces:
- Doelstelling en missie
– Strategie
– Planning
– Organisatiestructuur
- Leiden
– Controle
MS ACCESS
MS Access, werken met een databank, bedrijfskundige toepassingen met Access
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Interne organisatie
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
MS Access
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Interne organisatie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 80% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | MS Access |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | | 100% |