Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Beeld 2


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Bogaert Renaat
  • De Pauw Annick
  • Verhoogen Jozef
  • Janssen Marianne
  • Van Herreweghen Pieter
  • De Boer Anselm

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Beeld 1 (1e programmajaar)
Eindcompetenties Computervaardigheden (1e programmajaar)

Eindcompetentie

1A - De student consulteert, hanteert en communiceert conceptuele, vormelijke en technische bronnen en tools om een product te
realiseren.
1B - De student gebruikt zijn inzicht en kennis in diverse journalistieke werkomgevingen, zowel nationaal als internationaal.
1.13. De student brengt evenwicht in zijn berichtgeving door de meest gepaste methode te hanteren.
2A - De student communiceert via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel en visueel, aangepast aan het medium en de
specifieke doelgroep.
2B - De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal.
Hij communiceert via het geijkte kanaal naar de doelgroep en zorgt daarbij voor een gepaste opvolging.
2D - De student brengt zijn journalistieke boodschap over in diverse journalistieke werksituaties d.m.v. beeldende
communicatievaardigheden.
2.6. De student presenteert zichzelf en zijn ideeën bij collega’s en opdrachtgevers.
2.10. De student creëert contact en luistert.
3B - De student pakt opdrachten planmatig aan. De student plant zijn werk; hij stelt concreet prioriteiten, haalt deadlines en weet
om te gaan met stress.
5A - De student staat bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering en
respecteert daarbij de journalistieke productieprocessen.
5.3. De student evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt het eventueel bij. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar
een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.
5.5. De student lost een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit op.
5.6. De student schat goed in in hoeverre hij de werkuitvoering voledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf
kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief schat hij goed in.
5.9. De student licht de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering toe en
verantwoordt ze.
5B - De student levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn
beroepsomgeving.
5.4. De student volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld, maakt ze zich eigen, en doet op basis daarvan innoverende voorstellen.

Inhoud

Conceptvorming
- Overzicht van de meest gebruikte creatieve denktechnieken
- Vormelijke en inhoudelijke invalshoek bepalen en op elkaar afstemmen
- Vertalen van trends naar een bepaald medium
- Communiceren met tekst op het web
- Eén onderwerp créatief uitwerken voor verschillende media met oog voor de specifieke karakteristiek van het medium
- Het maken van een missieverklaring
- Communiceren met tekst en beeld op het web
Persfotografie 1
- Digitale fotografie geen weg terug: Basisbegrippen Inleiding en tips in de digitale fotowereld
- Software: Engelstalige versie Adobe Photoshop CS3. Gebruik van basistechnieken nodig bij fotografie voor print en on-line
- Portretfotografie: Tips om betere portretten te maken via opdrachten en permanente (oa on-line) evaluatie
Grafische Vormgeving 1
Software: Engelstalige versie Adobe InDesign CS3
Lesprogramma:
- Inleiding tot DTP
- InDesign CS2 verkennen
- Een advertentie opmaken
- Een artikel voor een magazine opmaken
(Concrete doelstellingen zijn per oefening in het cursusmateriaal opgenomen)
Trainingsprogramma:
- Inoefenmateriaal
Webdesign 1
Software: Engelstalige versie Dreamweaver CS3 en Adobe Photoshop CS3
Lesprogramma:
- Inleiding tot webdesign
- Dreamweaver CS3 verkennen (interface, intro DW, kleur, lettertypes, linken, afbeeldingen, tabellen, css, …)
- Photoshop CS3 verkennen i.f.v. interface ontwerp
Trainingsprogramma:
- Inoefenmateriaal
(Concrete doelstellingen zijn per item in het cursusmateriaal opgenomen)
Televisietechnieken
- Analyses van audiovisueel beeldmateriaal met journalistieke inhoud in functie van meer inzicht krijgen in diverse aspecten van de
beeldgrammatica.
- Voorbeeldanalyses in groep, gecombineerd met zelfstudie en opdracht.
- Praktijkoefeningen op basis van verworven inzichten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

EERSTE EXAMENKANS - EERSTE EXAMENPERIODE (JANUARI)
Geïntegreerde evaluatie, zonder mogelijkheid tot deelvrijstelling.
- Opdrachten: 40 %
- Mondeling examen: 60 %
Er wordt een mondeling examen georganiseerd voor de onderdelen:
- Grafische Vormgeving 1 (op PC)
- Webdesign 1 (op PC)
- Televisietechnieken (uitgaande van een opdracht)
TWEEDE EXAMENKANS - DERDE EXAMENPERIODE (AUGUSTUS)
Geïntegreerde evaluatie, zonder mogelijkheid tot deelvrijstelling.
- Opdrachten: 20 %
- Mondeling examen: 80 %
Er wordt een mondeling examen georganiseerd voor de onderdelen:
- Conceptvorming
- Grafische Vormgeving 1 (op PC)
- Webdesign 1 (op PC)
- Televisietechnieken (uitgaande van een opdracht)
Aanvullende informatie bij de evaluatie:
- Gedetailleerde informatie m.b.t de evaluatie is na te lezen in het cursusmateriaal.
- Om te kunnen slagen moet elk onderdeel afgelegd worden.
- In geval van een of meer tekorten bij een van de DOLODs wordt de afronding naar boven niet toegekend.
- Elk DOLOD wordt gequoteerd op 20. Wanneer de student op één of meerdere DOLODs een tekort van max. 3 punten in totaliteit
haalt, is het eindcijfer van het OLOD gelijk aan het rekenkundig gemiddelde van de verschillende DOLODs. Wanneer de student op
één of meerdere DOLODs een tekort van meer dan 3 punten in totaliteit haalt, is het eindcijfer van het OLOD maximaal 9/20. Het
eindcijfer wordt dan bepaald door de betrokken lectoren, rekening houdend met de grootte van het/de tekort(en) en de prestaties voor de overige DOLODs.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer20%