Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marktonderzoek 2


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credits

Docenten

  • Kint Els
  • Clybouw Goedele

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties statistiek
Eindcompetenties computervaardigheden
Eindcompetenties marktonderzoek 1 of (1 en 2)

Eindcompetentie

Eindcompetentie
1A.INFORMATIEBEHEERDER
Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, deze informatie beheren en doen doortromen naar anderen
• De JP slaat deze verzamelde gegevens op een geschikte manier op en zet deze door middel van statistische software( menugestuurd en/of via syntax) tot bruikbare informatie om.
• Hierbij maakt de JP gebruik van geschikte uni-, bi-, en multivariate analysemethoden.


2.COMMUNICATOR
De JP kan via de geijkte kanalen een boodschap zowel mondeling als schriftelijk doorgeven, aangepast aan de specifieke doelgroep.
• De JP rapporteert de onderzoeksresulaten op een duidelijke en correcte wijze.
• De JP heeft speciale aandacht bij de correcte en verhelderende voorstelling van onderzoeksgegevens.
• De JP begrijpt en hanteert de vaktermen uit het marktonderzoeksgebied vlot en correct met het oog op een goede relatie met externe partners.

4B. BELEIDSADVISEUR
Hij formuleert advies en verantwoordt op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
• De JP maakt op basis van de onderzoeksresultaten een terugkoppeling naar de aanvankelijk geformuleerde onderzoeksvragen en formuleert op basis hiervan adviezen , rekening houdend met de doelstellingen van het onderzoek.


5A.KWALITEITSBEWAKER
• De JP kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
• De JP voert onderzoek uit met een hoge mate van accuratesse .
• De JP kent de ethische principes en codes (ESOMAR-code).

Inhoud

FASE IV: VERWERKEN VAN DE GEGEVENS (UITDIEPING SPSS en PRAKTIJK)
5.1 Voorbereiding
5.1.1 Codeboek
5.1.2 Datamatrix
5.1.3 Input of data-entry
5.1.4 Cleaning
5.1.5 Representativiteitscontrole
5.2 Het analyseren van de onderzoeksresultaten
5.2.1 Meetniveaus
5.2.2 Univariate, bivariate en multivariate analyse
5.2.3 Centrum- en spreidingsmaten
5.2.4 Verbanden en significantie
5.3 Het rapporteren en presenteren van de resultaten
5.3.1 Het onderzoeksrapport
5.3.2 Het gebruik van grafieken

Special topics: -Schaaltechnieken met aandacht voor validiteits- en betrouwbaarheidstesten (bvb, split-half en Cronbach Alpha) -Online enqueteren -Toetsen ( ANOVA, correlatie,...) en toetsen van hypothesen -Multivariate analyse (vb. Factoranalyse) -SPSS syntax -Deontologische kwesties, de ESOMAR-code

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Onderzoek met SPSS en EXCEL

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%