Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Dienstenmarketing


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege

Begincompetentie

De competenties aangereikt in volgende opleidingsonderdelen: “Principes van Marketing” – 1 BM
Opleidingsonderdeel “Marketing”, “Marktonderzoek” en “relatiemarketing + CRM” – 2 BMA

Eindcompetentie

. INFORMATIEBEHEERDER
• 1.2.: De student interpreteert welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen.
• 1.4: Hij analyseert de informatie bij die verwerking, structureert, synthetiseert en presenteert met de daarvoor gepaste software.
4.A. De student formuleert een advies en verantwoordt op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering
• 4.9: De student handelt als ondernemer klantgericht (t.o.v. interne en externe klanten) en bewaakt de klantgerichtheid.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
• 5.1: De student past de kwaliteitszorg integraal toe: hij/zij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortduren input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten).
• 5.2: De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten inzake dienstenmarketing.
• 5.6: De student schat in wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid inzake bepaalde aspecten van relatiemarketing om de gewenste kwaliteit te halen
• De student staat kritisch tegenover de informatie waarmee hij wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die hij hiervan maakt, de aanbevelingen die hij op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en zijn houding tegenover derden.

Inhoud

1. De dienstensecor + zijn betekenis
2. Soorten diensten
3. Afnemersgedrag bij diensten
4. Strategisch marketing management bij diensten
5. Interne marketing
6. Kwaliteit in dienstverlening
7. Produc- en procesbeleid
8. Ontwikkelen van nieuwe diensten
9. Prijsbeleid
10. Distributiebeleid
11. Communicatiebeleid
12. Non-profit organisaties

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Dienstenmarketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzettingMondeling gedeelte: met verdediging van besproken opdrachten en vragen.100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzettingMondeling gedeelte: met verdediging van besproken opdrachten en vragen100%