Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Retailmarketing


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Wuytens Isabelle

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Opleidingsonderdelen “Marketing Communicatie”, “Consumentengedrag”, “Sales Management” en “Direct Marketing” – 2 BMA.

Eindcompetentie

• De student verzamelt en verwerkt op een efficiënte, accurate en logische manier zelfstandig informatie, zowel via deskresearch als via field work. (1.1, 1.4) Op basis van deze informatie maakt hij/zij een correcte en relevante marktanalyse en concurrentieanalyse inzake retail. (1.5)
• De student communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een efficiënte en correcte manier met interne & externe partners (oa reclamebureaus, mediabureaus, productmanagers etc…) en kan hierbij een aangepast vakjargon gebruiken. (2.3)
• De student communiceert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en/of leken. (2.9)
• Als organisator/coördinator kan de jonge professional, volgens de basisregels van projectmanagement, een nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren, planmatig en zelfstandig aanpakken en een oplossing voorstellen. Hij kan elke opdracht inplannen, prioriteiten stellen en deadlines respecteren. (3 B)
• Als beleidsadviseur en ondernemer kan de jonge professional de bedrijfsvisie en de retailstrategie begrijpen zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. (4.A)
• De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt hierbij rekening met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en trends in retailmarketing. (5.2) Hij kan hierbij zijn eigen functioneren kritisch evalueren en bijsturen. (5.3) Hij volgt eveneens nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied (retail)marketing, maakt zich deze ontwikkelingen eigen en doet op basis hiervan innoverende voorstellen. (5.4) Hij/zij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn/haar eigen aanpak. (5.8)
• De student houdt rekening met ethische en deontologische standpunten op het vlak van Retail Marketing & communicatie. (5.13)

Inhoud

Marketing voor retailers:
H1 Detailhandel : wat is het, wat doet het en wat wordt het?
H2 Marketing, markten en detaillisten
H3 Functie van winkelcentra, winkelformules, assotiment en schapbeheer
H4 Van winkelformule naar merk
H5 Category Management
H6 Cijfers

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Marketing voor Retailers

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%