Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Global Logistics
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties van
- Logistiek Management
- Verzendingen
Eindcompetentie
3A Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en opliossen.
Hij kan hiervoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.4. kiest voor procedures van verzendingen van goederen.
3.5 beheerst de logistieke keten, evalueert de logisteke keten.
3.6. interpreteert en verzorgt de klantenservice.
4B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
4.2 maakt een keuze tussen de verschillende transportmodi (intern en extern).
4.6. handelt volgens de algemene beleidslijnen betreffende het sturen en beheersen van de totale goederen- en daarmee gepaard gaande informatiestroom.
Inhoud
Vooraf: studenten die ingeschreven zijn voor dit opleidingsonderdeel nemen deel aan de short sea shipping vanuit Barcelona.
1 Inleiding
1.1 Trends in internationale handel
1.1.1 Groei van de wereldhandel
1.1.2 Enkele Cijfergegevens
1.1.3 Enkele feiten in de hedendaagse wereldhandel
1.1.4 De nieuwe handelswereldcentra
1.2 Globalisatie
1.2.1 Wat is globalisatie
1.3 Logistiek en Globalisatie
2 Logistiek in verschillende omgevingen
2.1 Wat is logistiek in de ruime zin van het woord ?
2.2 Logistiek in een productieomgeving
2.3 Logistiek in een distributieomgeving
2.4 Logistiek in de dienstverlenende sector
2.5 Logistiek in andere sectoren
2.6 Samenvatting
3 Globaal denken is proces denken
3.1 Evolutie in productieprocessen
3.2 Structurele veranderingen in de logistieke keten
3.2.1 Algemene effecten van globalisatie op de logistieke keten
3.2.1.1 Schaalvergroting
3.2.1.2 Delocalisatie
3.2.1.3 Outsourcing
3.2.1.4 Offshoring
3.2.1.5 Virtuele regie van de keten
3.2.2 Toename van logistieke draaischijven en distributiecentra
3.2.3 Milieu en veiligheid
3.2.3.1 Milieu
3.2.3.2 Veiligheid i
3.3 Integrale goederenstroombeheersing
3.3.1 Definitie
3.3.2 De toegevoegde waardeketen
3.3.3 Klant, Klant en nog eens klant
3.3.3.1 Trends in de vraag van de klant
4 Belang van ICT
4.1 Algemeen
4.2 ERP systemen
4.2.1 Historiek
4.2.2 ERP en globalisatie
4.3 APS
4.4 RFID
4.5 Wepapplicaties
4.6 SCM at CAS (case)
5 Transportmodaliteiten
5.1 Wie zijn de grootste logistieke dienstverleners
5.2 Wat verwacht de hedendaagse verlader van zijn logistieke dienstverlener
5.3 Wat bepaalt de keuze van transportmodi
5.4 Case
5.5 Actoren betrokken in een overzeese transactie
5.6 Nieuwe Concepten
5.6.1 Verladersamenwerking
5.6.2 AEO
5.6.3 3PL en 4PL
5.7 Huis van de toekomst
5.8 Voorbeelden van partnerships
6 Management Verbetermethodes
6.1. Six Sigma
6.2. EFQM
6.3. TOC
6.4. Andere
7 Praktijkcases en voorbeelden
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans - eerste examenperiode:100% mondeling examen.
Tweede examenkans - derde examenperiode: 100% mondeling examen.
De student wordt geacht aanwezig te zijn tijdens de onderwijsactiviteiten.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |