Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Supply Chain Management


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Celis Kerstien

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindcompetenties 2BLM

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

1.B. Als informatiebeheerder kan de jonge professional grondige analyses uitvoeren op basis van beroepsgebonden informatie, de analyses interpreteren, de resultaten ervan in kaart brengen.
1.2. De student interpreteert welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen en Supply Cahins probleemloos te laten verlopen;
1.6. De student maakt gegevens bruikbaar, vererkt ze statistisch en maakt ze operationeel voor het administratief ondersteunen van het logistieke beleid (transport, voorraad, distributie);

3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.1. De student organiseert de goederenopslag en –stroom in het magazijn;
3.5. De student stelt een distributiesysteem op, voer het in, beheerst en evalueert het;
.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.

4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
4.1. De student formuleert op basis van een analyse logistieke problemen, biedt oplossingen aan en integreert logistieke aspecten in de bedrijfsvoering.
4.6. De student handelt volgens algemene beleidslijnen betreffende het sturen en beheersen van de totale goederen- en daarmee gepaard gaande informatiestroom;
4.10. De student signaleert bij het opvolgen van een advies, tijdig knelpunten, noden, behoeften en nieuwe ontwikkelingen aan de belanghebbende partijen;

5.B. De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.4. De student volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld, maakt deze zich eigen, en stelt op basis daarvan innoverende voorstellen voor;
5.5. De student lost een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen op met creativiteit en flexibiliteit;
5.11. De student levert een bijdrage tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk inleeft in de anderen en van daaruit klantgericht denkt en handelt. Hij schat goed in welke informatie aan wie doorgegeven wordt;

Inhoud

0. Kort overzicht van de logistieke processen.
1.Wat is het Supply Chain Management en waarom ?
2.De Supply Chain is een proces: Hoe processen zien, analyseren en verbeteren ?
3.Supply Chain = Value Chain: relatie tussen Supply Chain beslissingen en kosten 4.Forecasting, demand planning & Scheduling
5.De invloed van E-business op de Supply Chain, EDI,..
6.Samenwerking en integratie in de Supply Chain
7.Advanced Planning System
8.Intelligente Supply Chains ( RFID,..)
9.SCOR en andere analyse tools
10.SAP APO,… : de visie van Software op SCM
11.Trends in de Supply Chain
12.Supply Chain en je carrière
13 Customer service
14 3PL – 4 PL,….

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

eerste examenkans - eerste examenperiode: 100% mondeling examen
tweede examenkans - derde examenperiode: 100% mondeling examen

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%