Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Strategisch management & practicum (BIO)


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credits

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

De vereiste competenties aangereikt in de opleidingsonderdelen "Kostprijsberekening en budgettering", “Marketing” – 2 BM en “Marktonderzoek” – 2 BM.

Eindcompetentie

1.B. Informatiebeheerder
• 1.1. de student verzamelt efficiënt de voor een marketingplan vereiste, eventueel meertalige gegevens vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook Multimedia-informatie).
• De student identificeert bij een marktanalyse, concurrentieanalyse, omzetanalyse, marketinganalyse verschillende aspecten van de te analyseren situatie, analyseert de gegevens kritisch en interpreteert, brengt het resultaat ervan in kaart en motiveert zijn keuze.
2. Communicator
• 2.4 De student kan presentaties opstellen en uitvoeren (grafisch ondersteund).
3.A. Als organisator/coördinator.
• 3.1 zowel zelfstandig als in team kan de student een marketingplan opstellen en de opgestelde plannen effectief en efficiënt implementeren en opvolgen/bijsturen.
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
• 4.1 De student verleent professioneel advies op basis van een marktanalyse, concurrentieanalyse, omzetanalyse en marketinganalyse.
• 4.3 De student signaleert bij het opvolgen van marketingactiviteiten, tijdig knelpunten, noden, behoeften en nieuwe ontwikkelingen aan de belanghebbende partijen.
• 4.4 De student maakt op basis van een analyse een marketing(deel)plan concept, uitwerking, budget.
• 4.6 De student controleert de uitvoering van de marketingplannen en evalueert op hun commerciële en bedrijfseconomische resultaten.
• 4.7 De student beheert het hem toebedeelde budget goed.
5.B. De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
• 5.4 volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld, maakt deze zich eigen, en doet op basis daarvan innoverende voorstellen.
• 5.8 De student vat zelfstandig een taak aan en werkt deze af, rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten, verantwoordt zijn eigen aanpak.

Inhoud

1.Marketingplanning, waarom?
2.Marketingplanning, de start?
3.De externe analyse
4.De interne analyse
5.De SWOT-analyse
6.De strategische keuze
7.Tactische en operationele planning
8.Cases en toepassingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Marketingplanning

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzettingSchriftelijke gedeelte: kennisvragen over de leerstof uit het handboek. Mondeling gedeelte: toelichting van de door de student in groep opgeloste cases. Deze toelichting kan naar keuze van de student in het Engels of in het Nederlands als hij zijn groepswerken heeft uitgewerkt samen met studenten van het internationale uitwisselingsprogramma.100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzettingSchriftelijke gedeelte: kennisvragen over de leerstof uit het handboek. Mondeling gedeelte: toelichting van de door de student in groep opgeloste cases. Deze toelichting kan naar keuze van de student in het Engels of in het Nederlands als hij zijn groepswerken heeft uitgewerkt samen met studenten van het internationale uitwisselingsprogramma.100%