Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

B-to-B marketing en internationale marketing


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credits

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties marketingcommunicatie

Eindcompetentie

1.1. De student verzamelt op efficiƫnte wijze de voor de opdracht vereiste, meertalige gegevens vanuit betrouwbare, recente en relevante bronnen. De student verwijst in zijn paper correct naar de gebruikte websites en eventuele andere informatiebronnnen.

1.3. en 5.9 en 5.10
De student verwerkt zelfstandig en kritisch geselecteerde gegevens tot direct bruikbare en zinvolle informatie waarbij hij streeft naar een hoge mate van correctheid en volledigheid. De student verantwoordt elke beslissing waarbij hij gebruikt maakt van professionele argumenten.

3.C. De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines.
De student neemt verantwoordelijkheid tegenover de medestudenten en streeft hierbij naar een maximaal groepsresultaat.

4.1. De student werkt in groep een marktonderzoek. Het resultaat van deze deskresearch is een kritische analyse waarbij de student professioneel advies kan verlenen aan belanghebbenden.

4.5. De student kan een marketingbeleid voor een businessomgeving uitwerken waarbij hij ook de nodige aandacht besteedt aan internationale aspecten in verband met de marketingmix.

5.11. De student heeft inzicht in de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving. Aankoopprocessen binnen de BtoB-omgeving worden geplaatst tegenover de verkoopprocessen. De student heeft inzicht in de uitgangspunten van beide gesprekspartners, waardoor hij klant-en langetermijngericht kan handelen.

Inhoud

Business-to-Business en Internationale marketing
DEEL 1 INLEIDING
Internationale marketing : groepswerk - deskresearch (internationaal marktonderzoek)
Business-to-businessmarketing :
1. Specifieke kenmerken van BtoB-marketing
2. BtoB = Internationale marketing.
DEEL 2 Aankoopprocessen
DEEL 3 Marktsegmentatietechnieken
DEEL 4 Productbeleid
DEEL 5 Prijsbeleid
DEEL 6 Marketingkanalen en netwerken
DEEL 7 Marketingcommunicatie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Business marketing

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%