Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Auditing


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Borré Werner

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van
- Financial Accounting (tweede jaar Bedrijfsmanagement)
- Analyse van de Jaarrekening (tweede jaar Bedrijfsmanagement)

Eindcompetentie

1.B. Als informatiebeheerder voert de jonge professional grondige analyses uit op basis van beroepsgebonden informatie, de analyses interpreteren, de resultaten ervan in kaart brengen.
Voor de rol van informatiebeheerder, meer bepaald eindcompetentie 1B (1.3, 1.4, 1.6, 1.9) zijn dit :
1.3. De student voert een controle kan uit op de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van informatie vooraleer deze wordt verwerkt.
1.4. De student verwerkt zelfstandig deze geselecteerde gegevens (ook statistisch) tot direct bruikbare informatie voor het administratief ondersteunen van het beleid.
1.6. De student identificeert, bij een financiële analyse en een ondernemingsanalyse, de verschillende aspecten van de te analyseren situatie, analyseert en interpreteert de gegevens kritisch en brengt het resultaat ervan in kaart en motiveert.
1.9. De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen, onderkent lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan, rapporteert deze en helpt ze op te lossen.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer begrijpt de jonge professional de visie en managementstrategie, vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat ondersteunt.
4.B. Op basis van beroepsgebonden informatie formuleert en verantwoordt de jonge professional een advies en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
Als beleidsadviseur/ondernemer, meer bepaald de eindcompetenties 4A en 4B (4.4, 4.7) zijn dit :
4.4. De student geeft het management advies over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie.
4.7. De student stippelt een beleid uit, d.w.z. dat hij doelstellingen formuleert, strategieën selecteert en deze strategieën concretiseert in tactische beslissingen.

5.A. Bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen staat de jonge professional in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen levert de jonge professional een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Als kwaliteitsbewaker, meer bepaald de eindcompetenties 5A en 5B (5.1, 5.5, 5.6, 5.7, 5.8, 5.9, 5.10) zijn dit :
5.1. De student past de kwaliteitszorg integraal toe : de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen worden door hem gestuurd, gecontroleerd, bijgestuurd en hij komt zelf tot nieuwe inzichten en procedures (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten).
5.5. De student lost met creativiteit en flexibiliteit een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen op.
5.6. De student schat in wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen.
5.7. De student schat goed in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en is in staat om de impact van zijn initiatief goed in te schatten;
5.8. De student vat zelfstandig een taak, werkt deze af, rapporteert over de resultaten en is steeds in staat om zijn eigen aanpak te verantwoorden.
5.9. De student voert de taken uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.
5.10. De student staat kritisch tegenover de informatie waarmee hij wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die hij hiervan maakt, de aanbevelingen die hij op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en zijn houding tegenover derden.

Inhoud

Deel 1: Inleiding: Auditing en het auditberoep
Deel 2: Interne controle
Deel 3: Algemeen conceptueel kader voor auditing
Deel 4: Operationele audit
Deel 5: Financiële audit

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Externe controle in de praktijk

Evaluatie

Eerste examenkans - eerste examenperiode: 100 % Mondeling Examen
Tweede examenkans - derde examenperiode: 100 % Mondeling Examen

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%