Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Eindproject


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkEnkel met het oog op behalen credits

Docenten

  • Onkelinx Christine

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Om te kunnen inschrijven op "Eindproject", moet de student die competenties verworven hebben, die hem in staat stellen op het einde van het jaar af te studeren.

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Voor de rol van informatiebeheerder, meer bepaald eindcompetentie 1A zijn dit (1.1, 1.3, 1.5):
1.1 De student verzamelt de voor de opdracht vereiste gegevens efficiënt uit relevante bronnen die hij zelf heeft geselecteerd.
1.1 De student schat daarbij de betrouwbaarheid van de gegevens goed in.
1.3 De student voert een controle op de juistheid en volledigheid van de gegevens vooraleer hij deze verwerkt.
1.5 De student analyseert de gegevens vooraleer hij deze structureert.
1.5 De student verwerkt de gegevens in een synthese.
1.5 De student maakt met behulp van gepaste software een presentatie en slides.

3.B. Als organisator/coördinator kan de jonge professional zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
Voor de rol van organisator/coördinator, meer bepaald eindcompetentie 3 B zijn dit (3.1,3.3):
3.1. De student coördineert en organiseert zowel zelfstandig als in team de opdracht.
3.1 De student stelt de planning op: de taakverdeling (wie doet wat), de tijdsplanning (wanneer), de wijze waarop (hoe) en met welke middelen de taken dienen te gebeuren.
3.1 De student voert de opgestelde planning effectief en efficiënt uit.
3.1 De student volgt de planning op en stuurt bij indien dit gewenst/noodzakelijk is.
3.3 De student bereidt op gepaste manier vergaderingen voor met teamleden, de opdrachtgever, de interne en externe promotor.
3.3 De student doet zowel de logistieke ondersteuning en de opvolging van de vergaderingen.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker, meer bepaald eindcompetentie 5 A zijn dit (5.1, 5.2, 5.3, 5.5, 5.6, 5.8, 5.9, 5.12):
5.1 De student past de kwaliteitszorg integraal toe: hij stuurt de effectiviteit en de efficiëntie van zijn planning, hij controleert, hij stuurt bij en komt op deze manier zelf tot nieuwe inzichten (PDCA).
5.1 De student controleert voortdurend de gegevens; zowel bij de start, de verwerking en de resultaten van deze verwerking.
5.2 De student voert een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten en bevindingen.
5.3 De student evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt desgevallend bij. Op basis van deze reflectie (in het evaluatierapport en logboek) streeft hij naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties.
5.5 De student voert de opdracht uit met zin voor creativiteit en flexibiliteit.
5.6 De student schat in wanneer een beroep moet gedaan worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen.
5.8 De student vat zelfstandig een taak aan, werkt deze af, rapporteert over het proces en de resultaten en is steeds in staat om zijn eigen aanpak te verantwoorden.
5.9 De student voert de opdracht steeds uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid bereikt.
5.12 De student heeft steeds een constructieve inbreng in het team, met respect voor de inbreng van de anderen.

Inhoud

Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een ondernemingsproject.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.

Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure uiterlijk op 19/09/08.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op 25/09/08.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.

Tijdens het academiejaar worden meermaals infosessies georganiseerd door de opleiding. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal en wordt eveneens gepost op Toledo. Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze deze info kennen.

Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.

Traditioneel eindproject: De studenten voeren een persoonlijk onderzoek uit over een bepaald thema, over een probleem dat aansluit bij de afstudeerrichting. Ieder eindproject heeft een opdrachtgever.
Verplicht in te dienen documenten:
o Het contract
o Het logboek
o Het evaluatierapport
o Het eindwerk in se
o Alle bijlagen

Ondernemingsproject: De studenten stellen een ondernemingsplan op voor een op te richten onderneming. In het ondernemingsplan geef de student aan wat hij wil doen en hoe hij dit zal realiseren.
Het ondernemingsproject kan kaderen in de volgende concepten:
Ondernemende school (Unizo) www.ondernemendeschool.be
SBP (Vlajo) www.vlajo.org
Bizidee www.bizidee.be
opdrachtgever = Unizo, Vlajo of Bizidee.

Het bevat volgende onderdelen:
1. Projectomschrijving
2. Voorstelling van de teamleden en het bedrijf
3. Marktanalyse
4. Marketingplan
5. Financieel Plan en haalbaarheid
Verplicht in te dienen documenten:
o Het contract
o Het logboek
o Het evaluatierapport
o Het ondernemingsplan (met alle verplichte onderdelen)
o Statuten en verslagen
o Indien pilootproject werd uitgevoerd extra materiaal aanleveren(zie richtlijnen)

Een interne en een externe promotor begeleiden steeds het eindproject.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-Aan de hand van: een reeks verplicht in te dienen formulieren, een presentatie (op moment van de verdediging van de eindprojecten)
-Beoordeeld door: IP (in samenspraak met EP-opdrachtgever)en juryleden

-het proces (het verloop van het project):
-Beoordeeld door:IP (in samenspraak met EP-opdrachtgever), Deze zal zich mede baseren op de peer-to-peer assesssment die de teamleden moeten uitvoeren

Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%