Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Consumentenmarketing


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Espen Nora

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Principes van marketing (1BM)
Consumentengedrag (1 BM)

Eindcompetentie

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.B. Als informatiebeheerder kan de jonge professional grondige analyses uitvoeren op basis van beroepsgebonden informatie, de analyses interpreteren, de resultaten ervan in kaart brengen.

1.1. 1.2. 1.3. 1.4. 1.5. 1.6.
X de student verzamelt per praktijkcase de nodige gegevens uit diverse bronnen
X de student beoordeelt de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van zowel bronnen als gegevens
X de student selecteert kritisch de benodigde gegevens en verwerkt deze in de oplossing van de praktijkcases
X de student geeft aan welke informatie eventueel bijkomend nodig zou zijn om de praktijkcases genuanceerd op te lossen


3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
3.B Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.

3.1.
X De student werkt gedurende het ganse traject in een team van vier personen. Elk teamlid is verantwoordelijk voor de eigen verwerking van de stof en de uitvoering van de opdrachten.
X De student maakt duidelijke afspraken wie voor het betreffende gedeelte de groepsvoorzitter, communicatiepersoon, organisatieverantwoordelijke, notulist of helper is. Er zijn blokken voorzien in de leerstof met een aantal rapporteringfasen. Dit impliceert dat iedereen om beurt voor een bepaald onderdeel een bepaalde rol op zich neemt.
Het team duidt voor elk leerstofblok de rollen aan. Iedereen zal op deze manier de hele cyclus van de rol van voorzitter, communicatieverantwoordelijke, notulist of organisatiepersoon doorlopen.
X de groepsvoorzitter zorgt ervoor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt i.v.m. taakverdeling, materiaalverzameling, materiaalverwerking, timing… Deze afspraken worden ook genoteerd zodat op elk moment voor alle betrokkenen de verwachtingen en de afspraken traceerbaar zijn.
X de teamleden zorgen ervoor dat hun bijdragen tijdig en voldoende gestoffeerd worden doorgegeven zodanig dat de planning voor groepsoverleg en groepscorrecties tijdig kan gebeuren.
X ieder teamlid is permanent op de hoogte van de aard en resultaten van de groepswerking. Dit impliceert dat iedereen individueel verantwoordelijk is voor het tussentijdse werk en het eindproduct


4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.

4.1. 4.4. 4.5. 4.6.

X de student lost de praktijkcases per onderdeel van de leerstof op en rapporteert schriftelijk en/of mondeling

5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER

5.A. De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

5.1. 5.2. 5.3. 5.4. 5.5. 5.8. 5.9. 5.10

X de student lost de actuele eindcase op inclusief (gestuurde) zelf-evaluatie

Inhoud

CONSUMENTENGEDRAG.
KERNSTRATEGIE: SEGMENTATIE EN POSITIONERING.
PRODUCT- en MERKENSTRATEGIE.
PRIJSBELEID.
DISTRIBUTIEBELEID.

INTERNATIONALE MARKETING.
STRATEGISCHE PLANNING.
ONTWIKKELING VAN EEN MARKETINGPLAN.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Principes van marketing, 4e editie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachtenopdrachten in te dienen op een vastgelegde datum, vóór het examen. 50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%