Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Direct marketing en CRM


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties “Principes van Marketing 1” en "Consumentengedrag"

Eindcompetentie

Communicator :
2.3 De student communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een efficiënte en correcte manier m.b.v. een aangepast en genuanceerd vakjargon met interne & externe partners (oa productmanagers, marketing-,DM-en CRM-verantwoordelijken etc…).
2.8 De student communiceert DM- of CRM- informatie, ideeën, problemen en oplssingen zowel aan specialisten als aan leken.

Organisator/coördinator :
Voor eindcompetentie 3A:
3.1 De student stelt in team een relatiemarketingplan op en stuurt, zo nodig, de opgestelde plannen bij.

Beleidsadviseur/ondernemer :
Voor eindcompetentie 4A :
4.3 De student signaleert bij het opvolgen van een relatiemarketing-advies, tijdig knelpunten, noden, behoeften en nieuwe ontwikkelingen aan de belanghebbende partijen.
4.4 De student gaat op basis van een eenvoudige segmentatie-analyse een deel van een DM-plan concipieren.
4.5 De student stippelt een relatiemarketingbeleid uit, d.w.z. dat hij CRM-doelstellingen kan formuleren, strategieën kan selecteren en deze strategieën kan concretiseren in tactische beslissingen.
4.6 De student controleert en evalueert de uitvoering van het relatiemarketingplan op zijn resultaten(ROI).

Kwaliteitsbewaker :
Voor eindcompetentie 5B :
5.2 De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten inzake CRM & direct marketing.
5.6 De student weet wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid inzake bepaalde aspecten van relatiemarketing (bvb inzake analytische of operationele CRM-toepassingen) om de gewenste kwaliteit te halen.


Inhoud

Inhoud
1. Situering : direct marketing – CRM
2. CRM-marketing
3. Analytische CRM
4. Operationele CRM
5. CRM & implementatie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • CRM in de praktijk. Het succesvol invoeren van een klantgerichte bedrijfsstrategie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De preciese modaliteiten inzake planning, inhoud en evaluatie van de opdrachten worden door de betrokken docent via een duidelijk briefingdocument meegedeeld.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen90%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen90%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10%