Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marktonderzoek 1 en 2


Studiepunten7Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kint Els
  • Clybouw Goedele

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties computervaardigheden
Eindcompetenties statistiek

Eindcompetentie

1A.INFORMATIEBEHEERDER
Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, deze informatie beheren en doen doortromen naar anderen.
• De JP meet en registreert op betrouwbare en valide wijze de gegevens(zowel kwalitatief als kwantitatief) nodig om aan de marketinggerichte informatiebehoefte, eventueel van een opdrachtgever, te voldoen.
• De JP slaat deze verzamelde gegevens op een geschikte manier op,structureeert ze en bereid ze voor.
• De JP weet welke geschikte uni- en bivariate analysemethoden moeten gebruikt worden bij de verwerking ervan
• De JP voert elke vorm van toevalssteekproef uit op een excel en/of SPSS-bestand.


2. COMMUNICATOR
De JP kan via de geijkte kanalen een boodschap zowel mondeling als schriftelijk doorgeven, aangepast aan de specifieke doelgroep.
• De JP zal via rapport en presentatie de methodologische keuzes voor de uitoefening van marktonderzoek op een correcte wijze uitleggen en verantwoorden.
• De JP begrijpt en hanteert de vaktermen uit het marktonderzoeksgebied vlot en correct met het oog op een goede relatie met externe partners.

3C. ORGANISATOR
De JP kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen ook onder stress.
• De JP werkt volgens een vooraf opgesteld contract (deeltaken met deadlines) in kleine groepen.
• De JP plant en organiseert in teamverband het veldwerk(gegevensverzameling).
• De JP plant een onderzoeksproces in een Gantt-schema.

4A. BELEIDSADVISEUR
Als beleidsadviseur kan de JP de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
• De JP vertaalt een probleem zoals geformuleerd door een opdrachtgever en bakent het af naar een adequate onderzoeksprobleemstelling. Hij onderkent daarin de deelvragen en leidt af welke informatie noodzakelijk is om deze vragen te beantwoorden. Hij operationaliseert deze informatiebehoefte in een gepast onderzoeksontwerp.


5A. KWALITEITSBEWAKER
De JP kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
• De JP stelt een onderzoeksontwerp op dat de beste garanties biedt voor de betrouwbaarheid en validiteit van de onderzoeksresultaten. De JP kan de gemaakte keuzen motiveren.
• De JP schat in wanneer een marktonderzoek door een marketingafdeling van een bedrijf zelf kan worden gevoerd of wanneer een onderzoek het beste wordt uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau .
• De JP voert zelfstandig alle fasen tot en met de dataverzameling van een onderzoek uit .
• De JP voert deze fasen uit met een hoge mate van accuratesse .
• De JP staat kritisch ten opzichte van de informatie uit onderzoek dat hij zelf uitvoert of dat door anderen werd uitgevoerd. Hij kan daarbij afleiden uit de gebruikte methoden en technieken wat de betrouwbaarheid en validiteit van de onderzoeksresulaten is.

Inhoud

INHOUD: verkorte inhoudstafel
1 INLEIDING
1.1 De plaats van marktonderzoek in relatie tot marketing
1.2 Waarom marktonderzoek, of waarom niet ?
1.3 Enkele mogelijke vragen waarop marktonderzoek antwoord kan geven
1.4 Typen marktonderzoek
1.5 Zelf doen of uitbesteden
1.6 Fasen in het marktonderzoek
2 FASE I: HET BEPALEN VAN DE BENODIGDE INFORMATIE (THEORIE en PRAKTIJK)
2.1 Afbakening en definitie van het probleem
2.2 De situatieanalyse
2.3 Onderzoeksvragen en hypothesen
2.4 Methoden van vooronderzoek
3 FASE II: HET ONDERZOEKSPLAN OF RESEARCH DESIGN (THEORIE en PRAKTIJK)
3.1 Methoden van informatieverzameling
3.1.1 Enquêtemethoden
3.1.2 Observatiemethoden
3.1.3 Het experiment
3.2 Keuze van informatiebronnen
3.2.1 Onderzoekspopulatie
3.2.2 Steekproefkader
3.2.3 Steekproefmethoden
3.2.4 De omvang van de steekproef
3.2.5 Keuze van de steekproefmethode en de steekproefomvang
3.3 Ontwerp van de registratie-instrumenten
3.3.1 Het opstellen van de vragenlijst
3.3.2 De betrouwbaarheid en validiteit van het meetinstrument
3.3.3 Het testen van de vragenlijst of de pilootenquête
4 FASE III: HET VELDWERK (THEORIE en PRAKTIJK)
4.1 De enqueteursbriefing
4.2 Fouten en problemen
4.2.1 Fouten en problemen op niveau van de enqueteur
4.2.2 Fouten en problemen op niveau van de respondent
4.2.3 Fouten en problemen met betrekking tot de non-response
5 FASE IV: VERWERKEN VAN DE GEGEVENS (THEORIEBASIS en BASIS SPSS)
5.1 Voorbereiding
5.1.1 Codeboek
5.1.2 Datamatrix
5.1.3 Input of data-entry
5.1.4 Cleaning
5.1.5 Representativiteitscontrole
5.2 Het analyseren van de onderzoeksresultaten
5.2.1 Meetniveaus
5.2.2 Univariate, bivariate en multivariate analyse
5.2.3 Centrum- en spreidingsmaten
5.2.4 Verbanden en significantie
5.3 Het rapporteren en presenteren van de resultaten
5.3.1 Het onderzoeksrapport
5.3.2 Het gebruik van grafieken

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Onderzoek met SPSS en EXCEL

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

De opdrachten kaderen in een reëel marktonderzoeksproject.

De studenten kiezen voor een begeleid klassikaal project of een eigen project.

De voorwaarden en planning van het klassikaal project worden verduidelijkt op Toledo en tijdens het eerste contactmoment. Studenten die deelnemen tekenen een projectcontract.

Studenten die niet deelnemen werken geheel zelfstandig een project uit dat aan dezelfde criteria voldoet en presenteren en verdedigen dit tijdens het mondelinge examen.

Studenten die tijdens de eerste examenkans niet slagen werken geheel zelfstandig een project uit dat aan dezelfde criteria voldoet en presenteren en verdedigen dit tijdens het mondelinge examen van de tweede examenkans.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer50%