Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Verzendingen 2


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Remijsen Dave
  • van den heuvel Eddy
  • Thoen Marc
  • Ramboer Johny
  • Celis Kerstien

Onderwijsvorm

  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Verzendingen 1 - inleiding'

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1.7. en 2.7. De student stelt formulieren (vrachtbrieven) op, met basistarificatie voor verzendingen via weg, spoor, lucht en water.
1.4. De student analyseert offertes, tendensen in de transportmarkt

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
2.5. bouwt met medewerkers en externe partners een relatie op en onderhoudt deze
2.8. De student communiceert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken;

3.B . De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.3. Hij organiseert goederentransport (intern, extern, nationaal en internationaal)
3.6. Spoorvervoer: De student verzorgt de klantenservice, leidt een verzekeringsprocedure, schadeclaims in en volgt deze op (gedeeltelijk voor wat schadeclaimbehandeling betreft binnen CIM-context m.a.w. claims tav vervoerdersaansprakelijkheid)


4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
4.2. Hij/zij benut de mogelijkheden van gecombineerd en multi-modaal vervoer; maakt keuzes tussen de verschillende transportmodi (intern en extern);
4.3. Hij/zij bepaalt of (een gedeelte van) het transport en de distributie wordt uitbesteed dan wel zelf wordt verzorgd;
4.4. Hij/zij berekent en bewaakt de transportkosten.
4.5. Hij/zij tarifeert goederen.
4.13. De student handelt als ondernemer klantgericht t.o.v. interne en externe klanten) en bewaakt de klantgerichtheid.

5.B. De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.5. De student lost een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit op;
5.6. De student schat in wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen;
5.7. De student schat goed in in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten;
5.10. De student staat kritisch tegenover de informatie waarmee hij wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die hij hiervan maakt, de aanbevelingen die hij op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en zijn houding tegenover derden (m.b.t. de Europese en Belgische vervoermarkt)

Inhoud

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 4 delen:
a. Scheepvaart
Deze cursus is bedoeld als grondige kennismaking met het maritieme transportgebeuren waarbij ondermeer volgende onderwerpen aan bod komen
- Evolutie van de zeescheepvaart
- Het vervoermiddel en de exploitatie ervan
- Het aanlopen van een zeehaven
- Dienstverlening en maritieme beroepen (rederij, stouwerij, opslag, overslag, agentuur, verzekeraar)
- Incoterms, formaliteiten en documentatie
- Vrachtprijsberekening
- Rol en functie van de expediteur
Deze cursus poogt een juiste balans te vinden tussen praktijk en theorie en is doorspekt met de nodige verhelderende voorbeelden. Het geheel wordt afgerond met een bezoek aan de haven van Antwerpen en/of Rotterdam, beiden ‘gateway to Europe’ (import) and ‘to the world’ (export).

b. Wegvervoer
Wat is een CMR en hoe stellen we dit op?
Welke vergunningen zijn er nodig voor wegvervoer in binnen- en buitenland?
Het versturen en behandelen van gevaarlijke goederen, inclusief beroepstermen;
Het vervoer van levende dieren;
Het vervoer van perishables (ATP overeenkomst)
Volumeberekening (cubage – laadmeter)

c. Luchtvervoer
Doelstelling bestaat erin de studenten vertrouwd te maken met het vakjargon. De student moet op het einde van het academiejaar vlot een luchtverzending kunnen tarifiëren en moet kunnen werken met de vrachtgidsen zoals TACT en AFRA .
Leren werken met de vrachtgidsen en deze gidsen kunnen gebruiken;
Historiek van luchtvervoer;
European Agency Program voor Agenten;
Technische aspecten van het luchtvervoer; Volumeberekening
Baistarificatie met hun specifieke toepassing;
Leren hoe een luchtvrachtbrief invullen;
De verschillende partijen op de Belgische markt;
- Rol en functie van de expediteur
- Vervoer van speciale Cargo zoals levende dieren, gevarengoed(basis kennis), derfwaren,enz.
- Bezoek aan de luchthaven van Zaventem bij een expediteur en grondafhandelaar.

d. Spoorvervoer
o Institutionele en economische benadering van het goederenvervoer per spoor in Europa
o Commercieel aanbod van een spooronderneming: trein-, wagen- en infrastructuuraanbod.
o Conventioneel spoorvervoer en gecombineerd vervoer (maritiem-spoor; weg-spoor)
o Prijsvorming in binnenlands en internationaal verkeer met aandacht voor het afsluiten van bijzondere vervoerovereenkomsten
o Praktische uitwerking van een vervoercontract met aandacht voor de wettelijke en reglementaire voorschriften
o Facturatie van spoorvervoer

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Luchtvervoer

Cursussen

  • Cursus
Scheepvaart
  • Cursus
  • Spoorvervoer
  • Cursus
  • Wegvervoer
  • Cursus
  • Evaluatie

    Elk deel heeft een weging van 25% t.o.v. het totaal.

    Belangrijk!
    Indien op minstens één van de deel-opleidingsonderdelen (Luchtvervoer, Scheepvaart, Spoorvervoer, Wegvervoer) een eindresultaat <=7/20 wordt gehaald, kan men niet slagen voor het samengestelde opleidingsonderdeel ‘Verzendingen’ .
    De student moet in dit geval herkansen voor de deelopleidingsonderdelen waarvoor een tekort werd behaald.

    1ste examenkans - 1ste examenperiode:

    Scheepvaart: 100% schriftelijk examen
    Wegvervoer: 100% mondeling examen
    Lucht: 20% portfolio
    80% mondeling examen
    Spoor: 100% schriftelijk examen

    2de examenkans - 3de examenperiode:
    Scheepvaart: 100% schriftelijk examen
    Wegvervoer: 100% mondeling examen
    Lucht: 100% mondeling examen
    Spoor: 100% schriftelijk examen

    Scheepvaart
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Wegvervoer
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Luchtvervoer
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen80%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Spoorvervoer
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%