Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Marketingcommunicatie
Docenten
- Van Damme Ann
- Wuytens Isabelle
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Opleidingsonderdelen “Principes van Marketing” en “Consumentengedrag” – 1BM
Eindcompetentie
• De student communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een efficiënte en correcte manier met interne & externe partners (oa reclamebureaus, mediabureaus, productmanagers etc…) en kan hierbij een aangepast vakjargon gebruiken. (2.3)
• De student stelt een Marketing Communicatieplan op in verschillende stappen en kan dit plan uitvoeren in samenwerking met een reclamebureau. (2.5)
• De student communiceert marketing communicatie ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken. (2.8)
• Als organisator/coördinator kan de jonge professional, volgens de basisregels van projectmanagement, een nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren, planmatig aanpakken en oplossen. (3.A) De student kan zijn werk inplannen, prioriteiten stellen en deadlines halen. (3.B)
• De student stelt in team en op een efficiënte, realistische manier de verschillende elementen van een Marketing Communicatie plan op en kan bijsturen indien nodig (3.1)
• Als beleidsadviseur en ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. (4.A) De student concipieert een Marketing Communicatie plan, werkt alle aspecten uit en budgetteert dit (4.4, 4.5)
• De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt hierbij rekening met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen en trends op het vlak van Marketing Communicatie (5.2) Hij gaat hierbij op een kritische manier om met communicatiemateriaal, intern en extern (5.10)
• De student houdt rekening met ethische en deontologische standpunten op het vlak van Marketing Communicatie (5.13)
Inhoud
Het vak “Marketing Communicatie” omvat een volledig overzicht van de fundamenten, technieken en toepassingen van Marketing Communicatie. De inhoud van het vak is als volgt opgevat:
• Introductie : geïntegreerde communicatie & merkenbeleid
• Hoe werkt communicatie ? Een kritische analyse van verschillende theoretische modellen.
• Het opstellen van een Marketing Communicatie plan:
o Marcom doelgroepen bepalen
o Marcom doelstellingen bepalen
o Opstellen van een Marcom budget
o Het samenstellen van de Marcom mix:
? Reclame & Mediaplanning
? Reclame onderzoek
? Public Relations
? Sponsoring
? Verkoopspromoties
? Direct Marketing
? Winkelcommunicatie
? Vakbeurzen
? Persoonlijke verkoop
? E-communicatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Evaluatie
1e examenkans: De exacte modaliteiten inzake planning, inhoud en evaluatie van de opdrachten worden door de docent via een apart briefingdocument aan de student overhandigd tijdens het academiejaar.
Van de studenten wordt ook een actieve deelname aan het project "Creatief Ondernemen" en het congres van "Stichting Marketing" verwacht.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 20% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 80% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |