Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Duits 4 (vierde taal)
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Practicum
Begincompetentie
de eindcompetenties Vierde Taal Duits 3
Eindcompetentie
Informatiebeheerder
Voor eindcompetentie 1.A.
1.1. de student verzamelt de voor een opdracht vereiste gegevens (uitwerking arrangement en presentatie ervan) snel en efficiënt uit relevante Duitstalige bronnen die hij zelf heeft geselecteerd.
1.2. de student schat daarbij de betrouwbaarheid van de informatie goed in.
1.3. de student verwerkt de gegevens voor de presentatie.
Communicator
Voor eindcompetentie 2.A.
2.1. Hij rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn activiteiten.
2.3. Hij voert op gepaste manier een telefoongesprek.
2.6. Hij communiceert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken.
Beleidsadviseur
Voor eindcompetentie 4.B.
4.2. Hij stelt toeristisch-recreatieve producten en diensten samen die aan het publiek worden aangeboden uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten.
4.3. Hij stelt travelmixen (combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten) samen om unieke product- en dienstcombinaties te realiseren.
4.6. Hij handelt klantgericht (t.o.v. externe en interne klanten) en bewaakt de klantgerichtheid.
Inhoud
Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee modules: een basismodule (2 stpnt.) en een module geïntegreerd met de toeristische practica (1 stpnt.)
1. Basismodule: Kennis van uitgebreide woordenschat nodig voor de uitvoering van de presentatieopdracht (voorstelling Duitstalig land)
Uitwerking en presentatie van een arrangement voor een kritisch ingestelde groep van deskundigen (simulatie)
Redigeren van zakelijke brief, fax of e-mail.
2. Geïntegreerde module: Kennis van de typische woordenschat en de typische taalstructuren, nodig voor een gesprek met professionals uit de toeristische sector of met klanten, afhankelijk van het gekozen traject. Opdrachten ad hoc gebeuren in samenspraak met practicaverantwoordelijken. De schriftelijke opdracht kan bijv. bestaan uit het opstellen van een dagprogramma, het schrijven van een onthaalbrief en zomeer. Een mondelinge opdracht kan een voorstelling van een stagebedrijf zijn, de onderhandeling van een contract...
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Zowel in de eerste als derde examenperiode staat de basismodule op 60 % en de geïntegreerde module op 40 % van het eindtotaal.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 30% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | basismodule:
1. mondelinge opdracht: 20%
2. schriftelijke opdracht: 10%
geïntegreeerde module:
1. schriftelijke opdracht: 20%
2. mondelinge opdracht: 20% | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 20% |