Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Ethiek en sociologie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
De leerkracht als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attidudes
1. empathie, kritische ingesteldheid:
Inzicht krijgen in het eigen handelen en rekening leren houden met de behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliƫnt verkeert
3. ethisch en juridisch verantwoord handelen:
Oog krijgen voor de diversiteit van waarden en normen, bewust worden van het eigen referentiekader om respectvol om te gaan met de waarden en normen van de leerlingen;
De leerkracht als LID VAN HET TEAM
Oog krijgen voor het belang van de 'kleine goedheid' of belangeloosheid in de zorg voor anderen en voor elkaar.
De leerkracht als LID VAN DE SAMENLEVING
Verschillen tussen culturen, maatschappelijke groepen (h)erkennen en integreren in de zorgverlening.
Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg en de politie-maatschappelijke context.
Inhoud
Sociologie:
Inleiding
Hoofdstuk 1: Wetenschap van de samenleving
Hoofdstuk 2: Sociale structuur
Hoofdstuk 3: Cultuur
Hoofdstuk 4: Socialisatie
Hoofdstuk 5: Groepen
Ethiek:
Inleiding
Hoofdstuk 1: Ethiek-moraal-moraliteit
Hoofdstuk 2: 'Celui qui me regarde' E.Levinas
Over de grondslag van de verantwoordelijkheid
Hoofdstuk 3: Verbondenheid als antwoord op 'de-link-wentie'
Hoofdstuk 4: Ethische vragen rond het begin van het leven
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 100% |