Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Communicatie
Docenten
- Verbruggen Veerle
- Potters Steve
Onderwijsvorm
Begincompetentie
einddiploma secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetentie
De leerkracht als persoon
1. Empathie, kritische ingesteldheid aanwenden in de klascontext
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers.
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid.
De student is in staat de behoeften en gevoelens van leerlingen te benoemen en te spiegelen.
2. Een professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden
De student ontwikkelt een aantal relationele basisvaardigheden zoals goed leren observeren, een luisterhouding aannemen, actief luisteren en stellen van adequate vragen.
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten begeleidingssgesprekken en richt zo de inhoud van gesprek op het gespreksdoel.
De student omschrijft zijn eigen non-verbale communicatie en koppelt deze van anderen terug.
De leerkracht als klinisch beoordelaar en zorgvelener
6. Relevante gegevens verzamelen over leerlingen
Bij leerlingen observeert de student zo objectief mogelijk klachten en reacties,..
De leerkracht als professional
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Vanuit een aantal theoretische kaders reflecteert de student kritisch over de kwaliteit van het relationele verpleegkundig handelen.
De leerkracht als lid van een team
16. Medestudenten coachen
De student geeft op een gepaste manier feedback.
Studiematerialen
Heylen, P. Communicatie. Verpleegkunde - eerste jaar. Mechelen: KHMechelen.
Inhoud
Inhoud
Een analyse en uitdieping van relationele en communicatieve aspecten binnen de hulpverlening is essentieel binnen deze opleiding. Dit kan de impact van deze aspecten binnen de hulpverlening versterken, wat het psychisch welbevinden van hulpvragers enkel maar ten goede kan komen. In deze cursus worden een aantal basisvaardigheden ontwikkeld die essentieel zijn voor het uitbouwen van een begeleidingsrelatie: goed observeren, de juiste vragen stellen, ik-boodschappen en feedback formuleren, zich inleven en het voeren van slecht-nieuws, advies- of verwijsgesprekken.
Deze vaardigheden betekenen echter niets als ze niet gefundeerd zijn op een therapeutische grondhouding. Zonder deze worden de vaardigheden pure routinehandelingen, die snel doorprikt zullen worden door hulpvragers. In de cursus wordt dan ook veel aandacht besteed aan verschillende dimensies van deze sociale attitude (grondhouding) nl. de principes van ‘onvoorwaardelijke positieve aanvaarding’, ‘echtheid’ en ‘empathie’. Tevens worden een aantal theoretische kaders toegelicht, van waaruit gesprekken kritisch kunnen geëvalueerd worden, zoals het acceptatieschema van Gordon, de axenroos van Cuvlier en de theorie over communicatieniveaus.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 70% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 30% |