Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Principes van marketing


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

1.A.Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. de student verzamelt de voor de opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiƫnt vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie);
3. de student analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert de informatie.
Opdracht: de student verzamelt, verwerkt en analyseert informatie rond de marketingmix/marketingplan van een recent op de markt verschenen product. Op die manier toetst hij/zij de theorie aan de praktijk.

5..A.De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
1. de student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met marketinggerichte inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten. Zowel op praktisch als op theoretisch vlak geeft de student blijk van inzicht in de verschillende elementen van het marketingplan en de marketingmix.
8. de student maakt zelfstandig een opdracht, rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten; verantwoordt zijn eigen aanpak;
12.de student heeft in een team een constructieve inbreng, met respect voor de inbreng van de anderen;

Inhoud

De cursus is een inleiding tot het brede domein van de marketing. We kaderen de diverse marketing mix instrumenten (prijs, product, promotie en distributie) waarover de marketeer kan beschikken tegen de achtergrond van de kennis over de klant, de omgeving, en de concurrentie. We bespreken de rol en het belang van de diverse maketing mix instrumenten in het marketingbeleid.

Inhoud
1. Wat is marketing?
2. Ontwikkelen van een marketingstrategie
3. Het koopgedrag van de klant
4. Marktsegmentatie en doelgroepkeuze
5. Productbeleid
6. Marketingcommunicatiebeleid
7. Prijsbeleid
8. Distributiebeleid
9. Marketingplanning

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Inleiding tot de marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans: tussentijdse evaluatie: de studenten voeren in teamverband, tijdens het jaar een syntheseopdracht uit waarbij de theorie getoetst wordt aan de praktijk. Aan het einde van het academiejaar wordt het resultaat voorgesteld aan de klasgenoten in de vorm van een mondelinge presentatie. Na de presentatie wordt zowel groepsgewijs als individueel feed-back gegeven.

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie25%