Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marktonderzoek 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kint Els
  • Clybouw Goedele

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Eindcompetentie

Eindcompetentie
1A.INFORMATIEBEHEERDER
Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste tools gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, deze informatie beheren en doen doortromen naar anderen.
• de JP meet en registreert op betrouwbare en valide wijze de gegevens(zowel kwalitatief als kwantitatief) nodig om aan de marketinggerichte informatiebehoefte, eventueel van een opdrachtgever, te voldoen(1.1).

2. COMMUNICATOR
De JP kan via de geijkte kanalen een boodschap zowel mondeling als schriftelijk doorgeven, aangepast aan de specifieke doelgroep.
• De JP begrijpt en hanteert de vaktermen uit het marktonderzoeksgebied vlot en correct met het oog op een goede relatie met externe partners(2.6).

5A. KWALITEITSBEWAKER
De JP kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
• De JP stelt een onderzoeksontwerp op dat de beste garanties biedt voor de betrouwbaarheid en validiteit van de onderzoeksresultaten. De JP kan de gemaakte keuzen motiveren.
• De JP schat in wanneer een marktonderzoek door een marketingafdeling van een bedrijf zelf kan worden gevoerd of wanneer een onderzoek het beste wordt uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau (5.6).
• De JP staat kritisch ten opzichte van de informatie uit onderzoek dat hij zelf uitvoert of dat door anderen werd uitgevoerd. Hij kan daarbij afleiden uit de gebruikte methoden en technieken wat de betrouwbaarheid en validiteit van de onderzoeksresulaten is.
• De JP is zich bewust van de fouten die zich tijdens het onderzoeksveldwerk kunnen voordoen en kan deze vermijden of beperken.

Inhoud

INHOUD: verkorte inhoudstafel
1 INLEIDING
1.1 De plaats van marktonderzoek in relatie tot marketing
1.2 Waarom marktonderzoek, of waarom niet ?
1.3 Enkele mogelijke vragen waarop marktonderzoek antwoord kan geven
1.4 Typen marktonderzoek
1.5 Zelf doen of uitbesteden
1.6 Fasen in het marktonderzoek
2 FASE I: HET BEPALEN VAN DE BENODIGDE INFORMATIE
2.1 Afbakening en definitie van het probleem
2.2 De situatieanalyse
2.3 Onderzoeksvragen en hypothesen
2.4 Methoden van vooronderzoek
3 FASE II: HET ONDERZOEKSPLAN OF RESEARCH DESIGN
3.1 Methoden van informatieverzameling
3.1.1 Enquêtemethoden
3.1.2 Observatiemethoden
3.1.3 Het experiment
3.2 Keuze van informatiebronnen
3.2.1 Onderzoekspopulatie
3.2.2 Steekproefkader
3.2.3 Steekproefmethoden
3.2.4 De omvang van de steekproef
3.2.5 Keuze van de steekproefmethode en de steekproefomvang
3.3 Ontwerp van de registratie-instrumenten
3.3.1 Het opstellen van de vragenlijst
3.3.2 De betrouwbaarheid en validiteit van het meetinstrument
3.3.3 Het testen van de vragenlijst of de pilootenquête
4 FASE III: HET VELDWERK (THEORIE en PRAKTIJK)
4.1 De enqueteursbriefing
4.2 Fouten en problemen
4.2.1 Fouten en problemen op niveau van de enqueteur
4.2.2 Fouten en problemen op niveau van de respondent
4.2.3 Fouten en problemen met betrekking tot de non-response

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%