Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
China vandaag
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs.
Eindcompetentie
Informatiebeheerder:
Voor eindcompetentie 1A:
1.1. De student verzamelt de vereiste, eventueel meertalige gegevens (niet vanuit het Chinees) efficiënt vanuit betrouwbare, relevante bronnen. Dit op het niveau van algemene cultuur, economie, politiek en maatschappij van China.
1.2. De student selecteert de essentiële gegevens.
1.3. De student verwerkt deze geselecteerde gegevens tot direct bruikbare informatie; de student analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert de informatie, indien wenselijk met de daarvoor gepaste software.
Communicator:
Voor eindcompetentie 2A:
2.2. De student houdt rekening met culturele verschillen (meer bepaald met de Chinese cultuur), formeel en informeel, en gebruikt zijn/haar culturele kennis om in een bedrijfsomgeving op een gepaste manier interne en externe communicatie te ondersteunen.
2.4. De student stelt presentaties op en voert deze uit.
2.5. De student bouwt met medewerkers en externe partners een relatie op en onderhoudt deze.
2.8. De student communiceert informatie, ideeën, problemen en oplossingen in verband met China aan bedrijfsmedewerkers.
Kwaliteitsbewaker:
Voor eindcompetentie 5B:
5.3. De student evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt eventueel bij. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties. De student grijpt kansen aan om zich verder te ontwikkelen.
5.12. De student heeft een constructieve inbreng in een multicultureel team (meer bepaald in samenwerking met Chinezen) en heeft respect voor de inbreng van anderen.
5.13. De student onderkent ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in verband met China en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
Inhoud
1. Topografie van China
2. Geschiedenis van China
3. Politiek: partij en staat, buitenlands beleid
4. Informatie & media
5. Filosofie
6. Recht
7. Chinese economie
8. Chinese taal
9. Guanxi ('connecties')
10. Familie en maatschappij
11. Bedrijven & bedrijfscultuur
Eigen presentatie.
(Onder voorbehoud van wijzigingen)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel als onderdeel van diplomacontract opnemen, geldt:
Aanwezigheid en inzet bij niet-lesactiviteiten tijdens de schoolweken -zoals lezingen, workshops, bedrijfsbezoeken...- kunnen verrekend worden in het eindresultaat, voor max.10%. (zie eindcompetentie 5.3)
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel onder examencontract opnemen, geldt volgende evaluatiemethode:
Eerste examenkans - Tweede examenperiode: 100% opdrachten
Tweede examenkans - Derde examenperiode: 100% opdrachten
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 70% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |