Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Commerciële vaardigheden
Docenten
- Verstynen Kristel
- De Jonckheere Theophile
- Celis Kerstien
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1. Beroepsrol: informatiebeheerder
1.6 de student(e) kan bij een klant de noden opvragen en detecteren ter voorbereiding van een verkoopgesprek. Hij kan die inforamtie omzetten voor eventuele collega's of medewerkers in andere afdelingen van de ondernemeing (binnenverkoopdienst, logistieke afdeling, de verkoopdirectie).
1.9 de student kan informatie van de onderneming overdragen naar de klant; vooral verkoopargumenten maar eventueel ook andere informatie.
2.Beroepsrol:Communicator
2.1 de student onderhandelt, overtuigt, adviseert in een face-to-face gesprek en aan de telefoon (bv. klachten behandelen, klanten verwerven, verkopen,…)
2.4 de student stelt presentaties op en voert uit (grafisch ondersteund)
2.6 de student bouwt een relatie op met medewerkers en externe partners en onderhoudt deze .
4. Beroepsrol beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.9 De student kan als ondernemer klantgericht handelen (t.o.v. interne en externe klanten) en de klantgerichtheid bewaken.
5. Beroepsrol: kwaliteitsbewaker
5.8 zelfstandig over het verkoopproces waken en de resultaten ervan rapporteren; zijn eigen aanpak kan verantwoorden:
5.10 kritisch kan staan tegenover de informatie waarmee hij wordt geconfronteerd, vooral informatie die hij van klanten verkrijgt en die hij moet kunnen gebruiken in een verkoopgesprek.
Inhoud
Hoofdstuk 1: Verkopen, een vak apart
Imago verkoopvak
Verkoop in de organisatie
Relatie verkoop/marketing en de relatie verkoop/andere afdelingen
Verkoopstijlen
Hoofdstuk 2: Adres management
Werkinstrumenten van de verkoper
Database management
Prospecteren, hoe?
Hoofdstuk 3: Suspectmanagement
Bronnen voor prospectie
Een mailing vanuit de verkoop
Telefonisch afspraak maken met prospecten
Analyse van de inspanningen
Hoofdstuk 4: Prospectmanagement
Structuur van het verkoopgesprek
De voorbereiding van een acquisitiegesprek
Het bepalen van de klantvraag
Hoe de klanten overtuigen – argumenten
Opbouw van een verkoopargumentarium
Het belang van beelden
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans - tweede examenperiode
70% schriftelijk examen - 30% opdrachten
Tweede examenkans - derde examenperiode:
100% schriftelijk examen
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 70% |