Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Communicatievaardigheden 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Swiggers Patricia
  • Mees Celine
  • Verbruggen Jan
  • Jacobs Greet
  • de Badts Joyce

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen Nederlands secundair onderwijs

Eindcompetentie

Beroepsrol Informatiebeheerder

1.1 De student verzamelt voor diverse opdrachten op een efficiënte manier gegevens vanuit betrouwbare bronnen zoals internet, kranten en tijdschriften maar ook vanuit gesprekken met externe deskundigen.
1.3 De student controleert de juistheid (spelling - zinsconstructies -stijl !), volledigheid en betrouwbaarheid van de informatie vooraleer deze wordt verwerkt.
1.5 De student structureert en synthetiseert de informatie, voegt er zijn eigen mening aan toe, maakt er een sterke (presentatie)tekst van en presenteert het materiaal aan de groepsgenoten, met behulp van slides of powerpoint.

Beroepsrol Communicator

2.1 De student werkt verzorgde presentaties uit rond uiteenlopende onderwerpen.
2.2 De student hanteert bij zijn communicatie steeds een correct taalgebruik, zowel schriftelijk als mondeling waarbij hij rekening houdt met de interculturele verschillen.
2.4 De student kan een presentatie opstellen en uitvoeren, ondersteund door slides of powerpoint.
2.9 De student kan informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren aan de groepsgenoten (als leek of als specialist).


Beroepsrol Kwaliteitsbewaker

5.3 De student noteert de feedback die hij ontvangt van medestudenten en van de docent en gebruikt die om waar nodig zichzelf bij te sturen.
5.8 De student is in staat om zelfstandig een taak aan te vatten en af te werken en daarover te rapporteren tijdens een aantal begeleidingsmomenten waarbij hij zijn aanpak kan verantwoorden.
5.12 De student zorgt bij de teamopdrachten voor een constructieve inbreng met respect voor de inbreng van de anderen.
5.13 De student kan een beredeneerd en geargumenteerd standpunt innemen ten opzichte van maatschappelijke thema's

Inhoud

-Spelling, zinsbouw en stijl
problemen remediëren d.m.v. oefeningen en feedback op door de student opgemaakte teksten;
-Woordenschat
woordenschat uitbreiden d.m.v. (schrijf)oefeningen;
-Tekstopmaak
aanreiken van technieken rond het redigeren van korte en langere teksten (paper) waarvoor de student bronmateriaal zelfstandig maar ook in teamverband verzamelt om het daarna in een vlotte, foutloze tekst te gieten;
-Presentaties
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een presentatie;
een aantal presentaties voorbereiden en uitvoeren – individueel en in teamverband
-Leesopdracht
bestuderen van interculturele verschillen op het vlak van zakelijk gedrag

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

1ste examenkans - 1ste of 2de examenperiode (sommige groepen hebben dit opleidingsonderdeel in het eerste semester, andere hebben het in het tweede semester)
extra evaluatievoorwaarde: als 1 van de onderdelen niet wordt afgelegd, krijgt de student op dat onderdeel een 0 als score én worden de punten behaald op de andere onderdelen gehalveerd; als 2 van de onderdelen niet worden afgelegd, krijgt de student een 0 als score op alle onderdelen van de tussentijdse evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatieonderdelen: teampresentatie - teksten rond actueel thema - commerciële presentatie - groepsproject (paper-presentatie-proces) 40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examenonderdelen: spelling – zinsbouw en stijl - woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht 60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatieonderdelen: teampresentatie - teksten rond actueel thema - commerciële presentatie - groepsproject (paper-presentatie-proces) 40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examenonderdelen: spelling – zinsbouw en stijl - woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht 60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examenonderdelen: spelling – zinsbouw – woordenschat - tekst rond actueel thema - vraag rond leesopdracht 60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examennieuwe verkoopspresentatie uitwerken 40%