Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van kinderen 4


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Muylder Elisabeth
  • Van Leemput Agnes
  • Van Den Eynde Tine
  • Brepoels Maria
  • Smolderen Vera
  • Hawrijk Ilona
  • Frederickx Julia
  • Truyts Christel
  • De Vos Leen
  • De Geyter Mik
  • Vermeulen Catherine
  • Josephy Hilde
  • Demesmaeker Suzanne
  • De Winter Veerle

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindcompetenties begeleiden van kinderen 3

Eindcompetentie

1. Differentiatie
- De studenten kunnen relevante verschillen tussen kinderen in het kader van differentiatie in kaart brengen voor een concrete onderwijsleersituatie.
* op cognitief vlak (kennen en kunnen)
* op sociaal vlak
* op emotioneel vlak (welbevinden)
- de studenten kunnen verschillende vormen van binnenklasdifferentiatie voorbereiden en uitvoeren: verdiepen en verbreden / verlengde instructie / gedifferentieerd HW en CW
- De studenten willen en kunnen rekening houden met de verschillen tussen kinderen in werktempo, interesse, voorkennis, vaardigheid, persoonlijkheid, leerstijl ...
- De studenten kunnen specifieke problemen op vlak van sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen dieper en breder verkennen door middel van observatie en met het oog op diagnose en remediëring.
- De studenten kunnen de axenroos gebruiken als hulpmiddel bij het observeren van de sociale vaardigheden van kinderen.
- De studenten kunnen leerlinggegevens afkomstig uit veelgebruikte leerlingvolsystemen interpreteren.
- De studenten kunnen rapporteringwijzen kritisch bespreken.
- De studenten kunnen vorderingen rapporteren aan leerlingen en ouders.

2. De studenten kunnen thematisch werken bij het uitwerken van een themaweek, een leerwandeling, openluchtklassen ...

3. De studenten ontwikkelen een muzische grondhouding.

Inhoud

1. Differentiatie
- differentiatiecriteria (werktempo, interesse, voorkennis, vaardigheid, persoonlijkheid, leerstijl) en -componenten
- welbevinden observeren
- verrijkingsdoelen (verdiepingsdoelen en verbredingsdoelen)
- verlengd instructie-model
- meervoudige intelligentie
- sociaal-emotionele problemen: ...
- de axenroos
- veelgebruikte LVS-systemen: ...
- kenmerken van goede rapportering
- slechtnieuwsgesprek
- communicatie met ouders

2. Thematisch werken: kenmerken

3. Muzische grondhouding: ...

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Module 7

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 8

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Module 7
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie50%
Module 8
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie50%