Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Muzische vorming 3
Docenten
- Van Den Eynde Tine
- Frederickx Julia
- Smolderen Vera
- Van Leemput Agnes
- Demesmaeker Suzanne
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties LO/MUVO 1 en MUVO 2 in opleiding BALLO
Eindcompetentie
Eindcompetenties voor MUVO 3
1. de leraar als begeleider van leerprocessen
De student:
- kiest op basis van eindtermen en leerplannen passende basis-, verbredings- en vakoverschrijdende doelen en formuleert deze concreet in functie van de beoogde ontwikkeling van kinderen
- streeft integratie na tussen en/of binnen verschillende vakken/vakdomeinen binnen muzische activiteiten in de daartoe voorziene lesmomenten en integreert muzische elementen in andere vakken van het gewone lessenrooster
- hanteert uiteenlopende muzische evaluatievormen om met de kinderen terug te blikken op proces en product
3. De leraar als inhoudelijk expert
De student:
- heeft inzicht in de motorische ontwikkeling van kinderen
- formuleert in alle domeinen relevante doelen
- verruimt de kennis over kunst (vroeger, nu, andere culturen) en vertaalt dit doelgericht naar muzische activiteiten
- zorgt voor een evenwichtig aanbod van de muzikale aspecten (klank, vorm, betekenis) gekoppeld aan de muzikale vaardigheden
- maakt vanuit vakspecifieke eindtermen transfer naar andere MUVO-domeinen en naar andere leergebieden
- reikt voldoende middelen en prikkels aan om de kinderen creatief/expressief uit te dagen en het divergente denken te stimuleren
- bewijst conceptueel te kunnen denken tijdens voorbereiding en realisatie
4. De leraar als organisator
De student:
- hanteert zorgvuldig uiteenlopend materiaal (intensiteitsbevorderend, als sfeermiddel, als impressie, als experimenteermatieraal, als expressiemateriaal)
- zorgt voor gepast materiaal en organisatievormen opdat gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten soepel en intens verlopen
10. De leraar als cultuurparticipant
- kent theaterhuizen voor kinderen
- ervaart dat beschouwen het creatief proces verrijkt
Inhoud
Focus ligt op het proces om vanuit reflectie op eigen kennis, kunde en zijn, transfermogelijkheden te creëren naar het eigen muzisch-didactisch handelen in de stageschool. Vanuit devakgebieden beweging/LO, beeld, muziek, media en geïntegreerde muzisch werken wordt verder verdiepend gewerkt.
Beweging - LO:
Vanuit een muzische gezindheid worden begrippen verder uitgediept en toegelicht met speciale aandacht voor ontwikkelingsdoelen, differentiatie, methodiek, eindtermen en leerplan, bewegingsintegratie, houdingsopvoeding en specifieke aspecten m.b.t. het zwemonderwijs en rugpijnpreventie.
Beeld/Media:
Centraal thema is inzicht verwerven in het leven en werk van een beperkt aantal kunstenaars, kunststromingen en kunstuitingen van onze en van vreemde culturen, van vroeger en van nu en dit vertalen naar de lagere school. Daarnaast komen experimenten met materialen en technieken en werken vanuit verschillende strategieën aan bod, die leiden tot het opstellen van beeldactiviteiten vanuit een vooraf bepaald concept of thema.
Muziek/Media:
De muzikale aspecten (klank-vorm-betekenis) worden verder verkend, uitgediept en toegelicht vanuit concrete muziekactiviteiten. Daarbij wordt vertrokken vanuit een muzische visie op de muzikale ontwikkeling van kinderen. Naast methodiek en eindtermen/leerplan is er speciaal aandacht voor differentiatie binnen muziekactiviteiten, omgaan met diversiteit binnen muzikale opvoeding en integratie met andere vakken.
Geïntegreerde Muzisch Werken:
Uitgangspunt zijn voorbeelden van integratiemogelijkheden (vbn van integratie tussen verschillende domeinen van muzische vorming en van een muzisch domein binnen een ander leergebied) en de werking ervan. Studenten leren dat het noodzakelijk is om een uitgangspunt vast te leggen (vertrekken vanuit een thema, materiaal, een kunstproduct...). Opdrachten die ze op zelfstandige basis verder uitwerken, worden gepresenteerd en gekoppeld aan feedback. Theaterhuizen voor kinderen worden verkend. Studenten wonen een theatervoorstelling bij.
-
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 25% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 25% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% |