Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Lichamelijke en muzische vorming 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Smolderen Vera
  • Van Den Eynde Tine
  • Mertens Koenraad
  • Demesmaeker Suzanne

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Lichamelijke opvoeding
    • eindtermen lichamelijke opvoeding secundair onderwijs
    • attitude: bewegingsgezindheid (opnieuw verwerven ?) uitstralen; muzisch-creatieve ingesteldheid stimuleren bij zichzelf en anderen, actieve medewerking tijdens de lessen

    Creastage
    • muzische grondhouding (die met meer inzicht verder kan ontwikkelen) uitstralen?- creatieve ingesteldheid (die kan gestimuleerd worden bij zichzelf en anderen) tonen?- sociaal engagement (naar medestudenten) creëren / bestendigen

    Eindcompetentie

    Lichamelijke opvoeding:
    1. Begeleider van leerprocessen: ?- mogelijkheden ontdekken en uitproberen om beweging zinvol (zowel op belevings- als cognitief vlak) in te schakelen in het geheel van het onderwijs (zowel in lessen lichamelijke opvoeding als in de klas)
    2. Opvoeder:?- een rustig-actieve, warme en veilige bewegingssfeer bevorderen?- heldere opdrachten formuleren en tonen?- vriendelijk en ontspannen optreden; vlot in interactie treden met kinderen vanuit echtheid, empathie en respect; ?- bewegings- en gedragsbeheersing bij kinderen nastreven?- werken aan attitude door voorbeeldgedrag???
    3. Inhoudelijk expert: het belang van beweging inzien in het kader van de totale persoonlijkheid van het kind?- beginsituatie beschrijven door bevraging bij mentor en/of observatie?- bewegingsactiviteiten selecteren op basis van deze (actuele) beginsituatie?- leerinhouden aanpassen aan interesses, niveau en leeftijd van kinderen??
    4. Organisator?- aangepaste werk- en organisatievormen kiezen en uitwerken?- opdrachten concreet formuleren?- middelen en materialen kiezen en aanpassen in functie van beperkte doelen en beginsituatie?- het gebruik van de ruimte voorbereiden?- een invulling van de beschikbare tijd voorzien??
    5. Innovator:?- verdiept aangezet worden om vanuit zijn/haar verbeelding, fantasie en rekening houdend met de?belevingswereld en de fantasie van de kinderen, steeds een muzische grondhouding aan te nemen en?muzisch te werken.?

    Attitudes?-actief zoeken naar situaties om zijn competenties te verbreden en te realiseren?-bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.

    Creastage:
    1. Begeleider van leerprocessen:
    muzische en kunstzinnige eindtermen in het onderwijs realiseren;?- muzische ervaringen beleven en kunst waarderen in alle domeinen (beeld - muziek - taal/drama - beweging/dans - media);?- binnen het lessenpakket ruimte creëren voor concrete, toegepaste muzische projecten;??
    2. Opvoeder: de meegemaakte manifestaties vertalen naar de klaspraktijk; vanuit een artistieke impuls/input kan?de student actieve methodieken aanbrengen, gebruiken of toepassen
    3. Inhoudelijk expert: inzien dat het maatschappelijk beeld onvolledig is zonder een cultuur-esthetisch aanbod en dat het?als toekomstig leerkracht om diverse redenen noodzakelijk is om kinderen te stimuleren om “met?Kunst bezig te zijn” (= verbondenheid tussen onderwijs en maatschappij)?
    4. Organisator: aangepaste werk- en organisatievormen kiezen en uitwerken?- opdrachten concreet formuleren?- middelen en materialen kiezen en aanpassen in functie van beperkte doelen en beginsituatie?- het gebruik van de ruimte voorbereiden?- een invulling van de beschikbare tijd voorzien
    5. Innovator:?verdiept aangezet worden om vanuit zijn/haar verbeelding, fantasie en rekening houdend met de?belevingswereld en de fantasie van de kinderen, steeds een muzische grondhouding aan te nemen en?muzisch te werken.?

    Attitudes?-actief zoeken naar situaties om zijn competenties te verbreden en te realiseren?- bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken

    Inhoud

    PRAKTIJK LO: ?Bewegingsactiviteiten, afkomstig uit verschillende activiteitsdomeinen met accent op ontwikkelingsgebonden spelend, vormgevend of kampend bezig zijn, voor leerlingen van de basisschool, worden uitgevoerd en beknopt inhoudelijk – methodisch- didactisch besproken.??
    THEORIE LO: ?Modellen in verband met muzische opvoeding, lichamelijke opvoeding, bewegingsonderwijs en ontwikkeling worden vanuit eigen praktijklessen besproken en uitgediept; didactische uitgangspunten, algemene en vakspecifieke doelen, activiteiteitsdomeien, bewegingsvaardigheden,
    CREASTAGE:
    besaat uit drie dagen op externe locatie (Dworp) waarin studenten ondergedompeld worden in het muzische domein met
    oefeningen die fantasie prikkelen en creativiteit stimuleren, het zelfvertrouwen bevorderen;?- activiteiten die de kennismaking met verschillende artistieke middelen en training van muzische vaardigheden?tijdens deze driedaagse creastage aanzetten en/of stimuleren?- inzicht krijgen in het respectvol hanteren en omgaan met uitingen en uiteenlopende reflectie-wijzen van zichzelf en?anderen?- inzicht krijgen in het hanteren van uiteenlopende muzische reflectie-wijzen om terug te blikken op het proces en?het product van zichzelf en anderen?- oefeningen om vernieuwd en verdiept kennis te maken met alle medestudenten

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    voorwaarden om te slagen : loop- en zwemtest
    1. deelnemen aan de creastage (en bij afwezigheid een vervangstage tijdens een schoolvakantie uitvoeren)
    2. looptest: 10 minuten zonder onderbreking lopen – afstand onbepaald-
    3. zwemmen: 300 meter onafgebroken zwemmen in stijl naar keuze – tijd is onbepaald; 25 meter schoolslag en crawl technisch correct zwemmen

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen80%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%