Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Lichamelijke en muzische vorming 1
Docenten
- Smolderen Vera
- Van Den Eynde Tine
- Mertens Koenraad
- Demesmaeker Suzanne
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Lichamelijke opvoeding
• eindtermen lichamelijke opvoeding secundair onderwijs
• attitude: bewegingsgezindheid (opnieuw verwerven ?) uitstralen; muzisch-creatieve ingesteldheid stimuleren bij zichzelf en anderen, actieve medewerking tijdens de lessen
Creastage
• muzische grondhouding (die met meer inzicht verder kan ontwikkelen) uitstralen?- creatieve ingesteldheid (die kan gestimuleerd worden bij zichzelf en anderen) tonen?- sociaal engagement (naar medestudenten) creëren / bestendigen
Eindcompetentie
Lichamelijke opvoeding:
1. Begeleider van leerprocessen: ?- mogelijkheden ontdekken en uitproberen om beweging zinvol (zowel op belevings- als cognitief vlak) in te schakelen in het geheel van het onderwijs (zowel in lessen lichamelijke opvoeding als in de klas)
2. Opvoeder:?- een rustig-actieve, warme en veilige bewegingssfeer bevorderen?- heldere opdrachten formuleren en tonen?- vriendelijk en ontspannen optreden; vlot in interactie treden met kinderen vanuit echtheid, empathie en respect; ?- bewegings- en gedragsbeheersing bij kinderen nastreven?- werken aan attitude door voorbeeldgedrag???
3. Inhoudelijk expert: het belang van beweging inzien in het kader van de totale persoonlijkheid van het kind?- beginsituatie beschrijven door bevraging bij mentor en/of observatie?- bewegingsactiviteiten selecteren op basis van deze (actuele) beginsituatie?- leerinhouden aanpassen aan interesses, niveau en leeftijd van kinderen??
4. Organisator?- aangepaste werk- en organisatievormen kiezen en uitwerken?- opdrachten concreet formuleren?- middelen en materialen kiezen en aanpassen in functie van beperkte doelen en beginsituatie?- het gebruik van de ruimte voorbereiden?- een invulling van de beschikbare tijd voorzien??
5. Innovator:?- verdiept aangezet worden om vanuit zijn/haar verbeelding, fantasie en rekening houdend met de?belevingswereld en de fantasie van de kinderen, steeds een muzische grondhouding aan te nemen en?muzisch te werken.?
Attitudes?-actief zoeken naar situaties om zijn competenties te verbreden en te realiseren?-bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.
Creastage:
1. Begeleider van leerprocessen:
muzische en kunstzinnige eindtermen in het onderwijs realiseren;?- muzische ervaringen beleven en kunst waarderen in alle domeinen (beeld - muziek - taal/drama - beweging/dans - media);?- binnen het lessenpakket ruimte creëren voor concrete, toegepaste muzische projecten;??
2. Opvoeder: de meegemaakte manifestaties vertalen naar de klaspraktijk; vanuit een artistieke impuls/input kan?de student actieve methodieken aanbrengen, gebruiken of toepassen
3. Inhoudelijk expert: inzien dat het maatschappelijk beeld onvolledig is zonder een cultuur-esthetisch aanbod en dat het?als toekomstig leerkracht om diverse redenen noodzakelijk is om kinderen te stimuleren om “met?Kunst bezig te zijn” (= verbondenheid tussen onderwijs en maatschappij)?
4. Organisator: aangepaste werk- en organisatievormen kiezen en uitwerken?- opdrachten concreet formuleren?- middelen en materialen kiezen en aanpassen in functie van beperkte doelen en beginsituatie?- het gebruik van de ruimte voorbereiden?- een invulling van de beschikbare tijd voorzien
5. Innovator:?verdiept aangezet worden om vanuit zijn/haar verbeelding, fantasie en rekening houdend met de?belevingswereld en de fantasie van de kinderen, steeds een muzische grondhouding aan te nemen en?muzisch te werken.?
Attitudes?-actief zoeken naar situaties om zijn competenties te verbreden en te realiseren?- bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken
Inhoud
PRAKTIJK LO: ?Bewegingsactiviteiten, afkomstig uit verschillende activiteitsdomeinen met accent op ontwikkelingsgebonden spelend, vormgevend of kampend bezig zijn, voor leerlingen van de basisschool, worden uitgevoerd en beknopt inhoudelijk – methodisch- didactisch besproken.??
THEORIE LO: ?Modellen in verband met muzische opvoeding, lichamelijke opvoeding, bewegingsonderwijs en ontwikkeling worden vanuit eigen praktijklessen besproken en uitgediept; didactische uitgangspunten, algemene en vakspecifieke doelen, activiteiteitsdomeien, bewegingsvaardigheden,
CREASTAGE:
besaat uit drie dagen op externe locatie (Dworp) waarin studenten ondergedompeld worden in het muzische domein met
oefeningen die fantasie prikkelen en creativiteit stimuleren, het zelfvertrouwen bevorderen;?- activiteiten die de kennismaking met verschillende artistieke middelen en training van muzische vaardigheden?tijdens deze driedaagse creastage aanzetten en/of stimuleren?- inzicht krijgen in het respectvol hanteren en omgaan met uitingen en uiteenlopende reflectie-wijzen van zichzelf en?anderen?- inzicht krijgen in het hanteren van uiteenlopende muzische reflectie-wijzen om terug te blikken op het proces en?het product van zichzelf en anderen?- oefeningen om vernieuwd en verdiept kennis te maken met alle medestudenten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
voorwaarden om te slagen : loop- en zwemtest
1. deelnemen aan de creastage (en bij afwezigheid een vervangstage tijdens een schoolvakantie uitvoeren)
2. looptest: 10 minuten zonder onderbreking lopen – afstand onbepaald-
3. zwemmen: 300 meter onafgebroken zwemmen in stijl naar keuze – tijd is onbepaald; 25 meter schoolslag en crawl technisch correct zwemmen
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 80% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 80% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 20% |