Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Wiskunde 4
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties wiskunde 1,2 en 3
Eindcompetentie
De leraar als inhoudelijk expert :
De student
- begrijpt de opbouw van de ring van de veeltermen over een
integriteitsgebied en de bijhorende eigenschappen.
- lost problemen op met behulp van de methode van de onbepaalde
coëfficiënten.
- verwerft de kennis ivm de deelbaarheidstheorie in de ring van
de veeltermen.
- leert aan de hand van de oefeningen het ICT-programma Derive
gebruiken.
- verwijst naar de leerplannen wiskunde waarin deze leerstof
in het secundair onderwijs aan bod komt en vertaalt ,met de theorie
als achtergrond, deze leerplandoelen naar het niveau
van leerlingen.
- kan verbanden tussen veranderlijken herkennen en met een
formule beschrijven.
- verwerft inzicht in het begrip rij.
- bestudeert het voorschrift en de grafiek van elementaire
functies.
- kan transformaties toepassen op elementaire functies.
- kan softwarepakketten gebruiken om grafieken van functies te
tekenen en functies te onderzoeken ( domein, bereik,nulpunten,
verloop, inverse functie...).
- kan het grafisch rekentoestel gebruiken om functies te
onderzoeken en grafisch voor te stellen.
- kan verwijzen naar de leerplannen wiskunde waarin deze leerstof
in het secundair onderwijs aan bod komt en kan ,met de theorie
als achtergrond, deze leerplandoelen vertalen naar het niveau
van leerlingen.
- kan de gemaakt grafieken in een tekstdocument plaatsen en van
een verzorgde lay-out voorzien.
Functioneel geheel 3 :De leraar als inhoudelijk expert
De student
- verwerkt zelfstandig de leerstof wiskunde van het eerste jaar van de tweede graad
- plaatst elke leerstofonderdeel van de eerste en de tweede graad in het leerplan wiskunde, zowel van A- als B-stroom.
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
- integreert het grafisch rekentoestel in de les.
- maakt gebruik van interessante internetsites om een wiskundeles te ondersteunen (aanbrengen begrippen, inoefenen ).
- integreert op een creatieve manier artikels uit kranten, tijdschriften,... in de leerstofonderdelen van de eerste en de tweede graad SO.
Attitudes :
A1 : beslissingsvermogen
A2 : relationele gerichtheid
A3 : kritische ingesteldheid
A4 : leergierigheid
A5 : organisatievermogen
A6 : zin voor samenwerking
A8 : creatieve gerichtheid- kan verwijzen naar de leerplannen wiskunde waarin deze leerstof
in het secundair onderwijs aan bod komt en kan ,met de theorie
als achtergrond, deze leerplandoelen vertalen naar het niveau
van leerlingen.
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT
VEELTERMEN
Ring van de veeltermen, deelbaarheid in A[x], nulpunten van een veelterm, euclidische deling in A[x], veeltermen in meerdere voortbrengenden, ontbinding van veeltermen, rationale vormen, veeltermbreuken.
REËLE FUNCTIES
Rijen- Algebraïsche verbanden- Elementaire functies- Grafieken van reële functies
VAKDIDACTIEK
De student legt een didactiekmap aan. (vervolg van didactiekmap wiskunde 3)
INHOUD van de didactiekmap :
Vierde deel:
Het leerplan wiskunde van het eerste jaar van de tweede graad ASO en TSO.
Vijfde deel:
Een samenvatting van de leerinhouden van het eerste jaar van de tweede graad.
Een overzicht van alle oefeningen per deel. De oefeningen worden thuis voorbereid en in de klas in groepjes besproken. Het is niet de bedoeling van elke oefening volledig uit te werken, wel om bij elke oefening de gepaste heuristiek te plaatsen om de oefening te kunnen oplossen.
Zesde deel :
Een uitgewerkt lesfragment in Cabri.
Een uitgewerkt lesfragment met het grafisch rekentoestel.
Een uitgewerkt lesfragment over ruimtemeetkunde.
Een uitgewerkt lesfragment waarin de lln zelfstandig nieuwe begrippen ontdekken gebruik makende van internetsites.
Een uitgewerkt lesfragment waarin een brokje geschiedenis van de wiskunde aan bod komt.
Zevende deel :
Verzamel krantenknipsels, artikels,.. die iets met wiskunde te maken hebben. Geef je commentaar.
Verwerk de gegevens van een krantenknipsel in een oefening.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Van Basis tot Limiet 4 - Leerboek functie - Leerweg 5
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
Handboeken
- Van basis tot limiet 3 - Leerboek meetkunde (LW5)
- Van Basis tot Limiet 3-Leerboek getallen en AN. Meetk. (LW5)
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |