Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Wiskunde 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Brande Constance

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties wiskunde 1 en wiskunde 2

    Eindcompetentie

    De leraar als inhoudelijk expert :

    De student :

    - ervaart dat werken met wiskundige structuren een
    enorme "economie" betekent binnen de wiskunde.
    - gebruikt de algebraïsche structuren ring, lichaam, veld
    als kader waarin problemen volgens welbepaalde methoden
    opgelost kunnen worden.
    - gebruikt vlot de eigenschappen van ring, lichaam en veld
    en past deze eigenschappen op oefeningen toe.
    - verwerft inzicht in de theorie van de priemgetallen en kan
    deze theorie vlot toepassen.
    - verwijst naar de leerplannen wiskunde voor het eerste jaar
    van de eerste graad waar deze leerstof aan bod komt.
    - situeert een stuk abstractere wiskunde in de leerstof
    van het secundair.
    - ziet in dat de reële getallen op verschillende manieren
    ingevoerd kunnen worden.
    - begrijpt de axiomatische opbouw van de reële getallen als
    volledig geordend veld en kan deze theorie met behulp van de
    eerder geziene eigenschappen over velden verklaren.
    - begrijpt dat het continuïteitstheorema essentieel is bij de
    opbouw van reële getallen en onderkent hier het verschil met de
    rationale getallen.
    - formuleert het verband tussen de reële getallen en de
    decimale vormen zodat deze laatste kunnen dienen als notatie
    voor de eerste.
    - verwerft inzicht in het ruimtelijk denken.
    - classificeert de verschillende ruimtefiguren.
    - begrijpt de axiomatische opbouw van de ruimtemeetkunde.
    - heeft inzicht in de onderlinge ligging van rechten en vlakken
    en kan eigenschappen onderzoeken.
    - krijgt inzicht in de vlakke doorsnede van vlakken en
    ruimtefiguren als kubus, balk en piramide.
    - stelt deze doorsneden met behulp van ICT voor.
    - berekent afstanden en hoeken binnen ruimtefiguren.
    - ontwikkelt door goed uitgekozen concrete problemen in de ruimte, zijn/haar
    ruimtelijk inzicht

    Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker

    De student
    - ontwerpt een samenhangend lessenpakket waarin leerlingen op een interactieve manier nieuwe begrippen aanleren en deze nieuwe begrippen toepassen
    - brengt deze leerstof bij de medestudenten aan en past deze leerstof toe.

    Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam

    De student
    - kan in groep samenwerken

    Attitudes :

    A1 : beslissingsvermogen
    A2 : relationele gerichtheid
    A3 : kritische ingesteldheid
    A4 : leergierigheid
    A5 : organisatievermogen
    A6 : zin voor samenwerking
    A8 : creatieve gerichtheid

    De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

    Inhoud

    INHOUDELIJK EXPERT

    STRUCTUREN : RING, LICHAAM, VELD


    Ringen, lichamen, geordende structuren, scalaire wetten

    GETALLENLEER

    Priemgetallen, ontbinden in priemfactoren, stelling van Bezout, g.g.d. en k.g.v., onbepaalde analyse, methode van Euler
    Toepassingen op priemgetallen : RSA-code


    REËLE GETALLEN

    Axiomatische opbouw van de reële getallen, stelling van Archimedes, dichtheid, eigenschappen van supremum en infimum, continuïteitstheorema,decimale voorstelling van de reële getallen.


    RUIMTEMEETKUNDE :

    Axiomatische opbouw van de ruimtemeetkunde. Onderlinge ligging van punten, rechten en vlakken. Constructie van de vlakke doorsnede van ruimtelichamen. Toepassingen : afstanden en hoeken berekenen binnen ruimtefiguren.
    Schaduwbeelden construeren, een kubus verzagen, kortste verbindingen zoeken tussen twee rechten en het volume berekenen van de doorsnede van een piramide en een tetraëder.

    VAKDIDACTIEK

    - De studenten werken in groep aan een kant en klaar lessen/takenpakket van een zestal lessen uit rond een opgelegd thema.

    Dit lessenpakket bestaat uit een 5 à 6-tal lessen waarin allerlei werkvormen gebruikt worden, om het opgelegde thema aan te brengen.

    - De student legt een didactiekmap aan met daarin :
    Eerste deel :
    Het leerplan wiskunde van het tweede jaar van de eerste graad van de A-stroom.
    Dit semester bestuderen jullie zelfstandig de leerstof van het tweede jaar van de eerste graad.

    Tweede deel:
    Een samenvatting van de theorie per deel.
    Een overzicht van alle oefeningen per deel. De oefeningen worden thuis voorbereid en in de klas in groepjes besproken. Het is niet de bedoeling van elke oefening volledig uit te werken, wel om bij elke oefening de gepaste heuristiek te plaatsen om de oefening te kunnen oplossen.

    Derde deel :
    Als voorbereiding op de lessen in de B-stroom :
    Deze lln vragen een aparte aanpak. In dit derde deel bestuderen jullie het leerplan en de verschillende handboeken die er voor de B-stroom zijn.
    Je contacteert een leerkracht die wiskunde geeft in 1B of 2BVL en vraagt naar de specifieke aanpak in deze groep.
    In de map :
    Het leerplan van 1Ben 2BVL.
    Een vergelijking van dit leerplan met het leerplan van de lagere school.
    Een verslag over de bespreking in groep van het leerplan.
    Een vergelijking van de verschillende handboeken.
    Een verslag van het contact met de leerkracht wiskunde in 1B en/of 2BVL.


    VERRUIMINGSPROJECT

    De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Inhoudelijk expert

    Handboeken

    • Van ruimtelijk inzicht naar ruimtemeetkunde (Cahiers voor Didactiek 12)

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
    Vakdidactiek

    Handboeken

    • Van Basis tot Limiet 2 - Leerboek getallen
    • Van Basis tot Limiet 2 - Leerboek meetkunde

    Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd.
    Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt, dan kunnen de punten niet opgenomen worden in het geheel.
    Als bij groepstaak onvoldoende verantwoordelijkheid wordt opgenomen leidt dit tot een negatieve afronding van het semestercijfer.

    Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
    evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken docent(en).

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Verruimingsproject
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%