Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Handel-Burotica 4


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Selleslag Christian
  • Op De Beeck Jan
  • Jacobs Viviane

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Commerciële vorming : Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Handel-Burotica 1,2 en 3 uit programmajaren 1 en 2
Organisatie van het secretariaat : geen
Flash : Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Informatica 1, 2 en 3
Vakdidactiek : Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Handel-Burotica 3 deel Vakdidactiek

Eindcompetentie

INHOUDELIJK EXPERT
Commerciële vorming
FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- V 1.3 De student selecteert leerinhouden
- V 1.4 De student structureert leerinhouden en vertalen deze in leeractiviteiten
- V 1.7 De student realiseert een krachtige leeromgeving
De student maakt zich vertrouwd met een aantal principes die aan de basis liggen van het
commerciële denken.
De student is bekend met het beslissingsproces van consumenten bij verschillende vormen van
oriëntatie- en koopgedrag en begrijpt welke overwegingen daarbij een rol spelen.
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert
- V 3.1 De student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties in verband met
domeinspecifieke kennis en vaardigheden op
- V 3.2 De student wendt de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aan.
- V 3.3 De student situeert het eigen vormingsaanbod en integreert in het geheel van het
onderwijsaanbod.
De student definieert het begrip ‘Marketing’ en ‘Marketingmix.
De student verklaart de vier dimensies van de marketingmix vanuit een marketinginvalshoek en
de onderlinge samenhang.
De student omschrijft het begrip e-business, benoemt de verschillende types en typeert de
diverse facetten.
De student onderscheidt de verschillende fasen in een verkoopsplan
FG 4: De leraar als organisator
- V 4.3 De student voert op een correcte wijze administratieve taken uit
De student kent een aantal verkoopstechnieken die noodzakelijk zijn voor de afhandeling van de
verkoop en kan deze onderscheiden in een reëel verkoopsgesprek.
De student leert een verkoopsgesprek voeren met gebruik van een argumentatieplan.
De student traint zich actief in het ontwikkelen van een commerciële vaardigheid met een sterke
verbale overtuigingskracht.
FG5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
- V 5.1 De student wendt en brengt vernieuwende elementen aan
- V 5.3 De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij
De student bouwt een verkoopplan op en werkt binnen een commercieel team mee aan de
promotie, presentatie, prospectie, documentatie, verkoop en lancering van een product of dienst.
De student spoort de meest geschikte branches voor de B2C op en illustreert de invloeden
waarvan dit afhangt.
FG 8:De leraar als partner van externen
- V 8.1 De student legt contacten, communiceert en werkt samen met externe instanties.
De student toont zijn kennis aan omtrent namen, variëteiten, merken, stijlen, kwaliteiten … van
bepaalde productengroepen.
De student is in staat om informatie te verstrekken over de herkomst en prijs, gebruik of
verbruik, onderhoud en levensduur, bewaring en verpakking van een bepaalde productengroep.

Organisatie van het secretariaat
FG1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - eindcompetentie 2
De student selecteert uit beschikbare informatiebronnen leerinhouden om te verwerken en te structureren tot een bruikbaar leerstofpakket voor een doelgroep 3de graad BSO en TSO. Uit het gerealiseerde leerstofpakket kiest hij een onderdeel dat hij vertaalt naar gepaste leeractiviteiten. (V1.3 en 1.4)
FG3: De leraar als inhoudelijk expert - eindcompetentie 2
De student beheerst de basiskennis. De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden wendt hij aan in het leerstofpakket. Hij volgt recente evoluties in dit verband op en integreert ze in de leerstof. (V3.1 en V3.2)
FG5: De leraar als innovator - eindcompetentie 2
De student wendt vernieuwende elementen uit de opleiding aan bij de didactische uitwerking van zijn leerstofpakket. (V5.1)
Taalcompetenties
Naar aanleiding van elke oefening/opdracht hanteert de student zowel mondeling als schriftelijk een correct taalgebruik.

Flash
De studenten zijn in een staat een eenvoudige Flash animatie from scratch aan te maken, en kunnen die ook in een website integreren.

VAKDIDACTIEK
FG 1:De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen – eindcompetentie 2
1. De student selecteert leerinhouden . Hij maakt keuzes i.f.v. de specifieke opdrachten, nl. de integratie van ICT en beeldmateriaal , rekening houdend met de criteria van de beginsituatie, de maatschappelijke relevantie, de beschikbare tijd. Hij structureert de afgebakende leerinhouden en vertaalt ze in leeractiviteiten. (V 1.3 en 1.4)
2. De student kiest individueel of in team leermiddelen en past ze aan i.f.v. de vooropgestelde doelstellingen. (V 1.6)
3. De student maakt kennis met de leerstijlcirkel van Kolb i.f.v. het realiseren van een krachtige leeromgeving (V1.7) (1A)

FG 3: De leraar als inhoudelijk expert – eindcompetentie 2
1. De student volgt de evoluties i.v.m. domeinspecifieke kennis en vaardigheden op en kent de mogelijkheden van permanente vorming. (V3.1)
2. De student beschikt over de nodige ICT-vaardigheden en kan er flexibel gebruik van maken in zijn pedagogisch-didactische aanpak. (V3.1 en 3.2)

FG 7: De leraar als lid van een schoolteam
1. Via een observatieopdracht in een secundaire school treedt de student in dialoog met het werkveld. (V 7.1 – gedeeltelijk)

Taalcompetenties
Naar aanleiding van elke oefening/opdracht hanteert de student zowel mondeling als schriftelijk een correct taalgebruik.

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT
Commerciële vorming
Hoofdstuk 1: Wat is marketing?
Hoofdstuk 2 : Consumentengedrag : koopbeslissingsproces , verschillende vormen van koopgedrag, factoren van invloed op de koopbeslissing
Hoofdstuk 3: Marketingstrategie : segmentatie, doelgroepafbakening, positionering
Hoofdstuk 4: Productbeleid : kwaliteit, service, garantie verpakking & etikettering, merkenbeleid, assortimentspolitiek, productlevenscyclus
Hoofdstuk 5: Marketingcommunicatie : reclame, persoonlijke verkoop, promotie, direct marketing, publiciteit, sponsoring, merchandising, communicatieplan
Hoofdstuk 6 : Distributie : tussenkanalen, detailhandelsvormen, franchising
Hoofdstuk 7 : Prijsbeleid : Prijsbepalingsstrategieën
Hoofdstuk 8 : E-commerce : Business tot business (B2B), Business to consumer (B2C), Consumer to consumer (C2C)
Hoofdstuk 9 : Opmaak van een verkoopplan : doelgroep, concurrenten, communicatie, swot-analyse, theoretisch tijdsplan, voortgangsrapport
Hoofdstuk 10 : Het verkoopsgesprek : successvolle opbouw, argumentskeuze, neutraliseren en minimaliseren van tegenwerpingen, afsluiten met binnenhalen van order, offerte

Organisatie van het secretariaat
Keuzemodules/ mogelijke lesonderwerpen:
- Organisatievormen van een instelling of onderneming: het organogram
- Het profiel van een secretariaatsmedewerker/managementondersteuner
- Huisstijl en bedrijfscultuur
- Kantooromgeving
- Postbehandeling
- Zakenlunch/zakenreis
- Klasseren/klasseermateriaal
– Telecommunicatie
- Agendabeheer/takenbeheer
- Vergaderingen ondersteunen
– Receptie

Flash
Studenten leren in Flash eenvoudige animaties te maken. Ze leren deze te integreren in een eigen website. Het is de aanloop naar het maken van een volledige website met Flash.

VAKDIDACTIEK
- Kennismaking met Hot Potatoes
- Een didactische toepassing op het gebruik van ICT als ondersteuning van een les.
- Kennismaking met het Vademecum Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst
- Kennismaking met de leerstijlcirkel van Kolb en de 4 leerstijlen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden)(toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer25%
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%