Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Handel-Burotica 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Hecke Kristin
  • Rijmenams Marleen
  • Jacobs Viviane

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Handel-Burotica 3 Inhoudelijk expert:
Boekhouden: de eindcompetenties van handelseconomie en boekhouden uit Handel-Burotica 1.
Documentbehandeling: de eindcompetenties van documentbehandeling uit Handel-Burotica 1 en 2.

Handel-Burotica 3 Vakdidactiek: de eindcompetenties van vakdidactiek uit Handel-Burotica 2.

Eindcompetentie

* Handel-Burotica 3 Inhoudelijk expert

BOEKHOUDEN:
De leraar als inhoudelijk expert:
V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De student:
- berekent facturen en creditnota's;
- leert boekingen beredeneren en formuleert het waarom van de boekingen.
- registreert de handelsverrichtingen volgens het systeem van dubbel boekhouden;
- registreert de handels- en eindejaarsverrichtingen volgens het systeem van dubbel
boekhouden;
- krijgt door middel van de jaarrekening inzicht in de financiële en in de economische
toestand van de onderneming
- heeft inzicht in de verschillende boekhoudmethodes in dubbel boekhouden;
- registreert, vergelijkt en verklaart de handels- en eindejaarsverrichtingen bij verschillende
praktijkmethodes;
- Past de centralisatie- (en doorschrijf-) methode in het computerboekhouden.
- werkt met het didactisch boekhoudpakket BOB.
- raadpleegt de boekhouding als belangrijke beleidsinformatiebron.
V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van het onderwijsaanbod
De leraar als innovator :
V 5.1. : De student wendt vernieuwende elementen aan en hij kan ook vernieuwende elementen aanbrengen.
V 5.3. : De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij.
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : De student onderscheidt rond het sociaal- economische domein actuele thema’s en ontwikkelingen en benadert deze kritisch.
De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student geeft blijk van volgende attitudes :
A1 (beslissingsvermogen),
A3 (kritische ingesteldheid),
A4 (leergierigheid),
A10 (taalgebruik en communicatie).

DOCUMENTBEHANDELING:
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (V1.1)
- De student past de leerinhouden en onderwijsmethode aan aan de heterogeniteit van de groepen bij micro-teaching.
- De studenten kiezen en formuleren de doelstellingen in de lesvoorbereiding die ze maken bij micro-teaching.
- De studenten selecteren de leerinhouden die passen bij het opgegeven onderwerp van hun lesfragment.
- De studenten structureren en vertalen de leerinhouden in leeractiviteiten
- De studenten passen de methodische aanpak aan aan de lessituatie en de heterogeniteit van de groep bij de
lesfragmenten d.i. vooral het geval in BSO.
- De studenten reflecteren over hun lesfragmenten.
- De studenten oefenen bij micro-teaching specifiek het gebruik van een handboek.

De leraar als opvoeder (V2.1 - V2.6)
- De studenten zorgen voor een ergonomische werkomgeving en verzorgen hun houding bij het werken aan een
computer.
- De studenten vragen van hun leerlingen dat zij een goede houding aannemen bij het werken met een computer
(bij micro-teaching).
Een leraar als inhoudelijk expert (V3.1 - V3.2)
De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker (V5.3)
- De studenten volgen de recentste ontwikkelingen van de softwarepakketten.


* Handel-Burotica 3 Vakdidactiek

FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen – eindcompetentie 2
1 De student kiest doelstellingen op basis van de leerplannen waarvoor hij onderwijsbevoegdheid zal
verwerven, bepaalt de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep en formuleert doelstellingen concreet
en operationeel. (V 1.2)
2 Op basis van de verworven vakdidactische inzichten realiseert de student didactische oefeningen binnen
verschillende vakken van zijn onderwijsbevoegdheid, gericht op: - het verwerven van functionele
vaardigheden - realistische leersituaties - actief leren. (V1.13) (cfr. werken op toepassingsniveau i.f.v.
beroepsbekwaming)
3 De student kan leerinhouden voor de vakken binnen zijn onderwijsbevoegdheid selecteren. Hij kan keuzes
maken uit een gegeven aanbod , rekening houdend met de criteria van de beginsituatie, de maatschappelijke
relevantie, de beschikbare tijd en relevantie. Hij kan de leerinhouden structureren en vertalen in
leeractiviteiten. (V 1.3 en 1.4)
4 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen voor de vakken met
onderwijsbevoegdheid. (V 1.6)
5 Rekening houdend met de specificiteit van BSO-leerlingen en de pedagogisch didactische wenken vermeld in de
leerplannen, kiest de student een (aan)gepaste methodische aanpak. (V1.5)
6 Rekening houdend met de specificiteit van BSO-leerlingen en de pedagogisch didactische wenken vermeld in de
leerplannen, realiseert de leerkracht een krachtige leeromgeving (V1.7)
FG 2: De leraar als opvoeder – eindcompetentie 2
1 De student creëert tijdens de didactische oefeningen een positief leefklimaat in klasverband. (V2.1)
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert – eindcompetentie 2
1 De student hanteert de correcte begrippen bij het uitwerken en voorbereiden van de didactische oefeningen.
(V3.2)
FG 4: De leraar als organisator – eindcompetentie 2
1 Tijdens de didactische oefeningen formuleert de student gepaste organisatorische instructies en bouwt
relevante controlemomenten in om een gestructureerd werkklimaat te bevorderen (V 4.1)
2 Bij de didactische oefeningen realiseert de student een lesvoorbereiding op de ter beschikking gestelde
lesvoorbereidingsformulieren en overeenkomstig de gekregen richtlijnen. (V 4.3)

* Handel-Burotica 3 Verruimingsproject

De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

Inhoud

* Handel-Burotica 3 Inhoudelijk expert bestaat uit 2 deelvakken: boekhouden en documentbehandeling

BOEKHOUDEN:
(vervolg dubbel boekhouden Handel-Burotica 1)
- De aan- en verkoopcyclus met hun uitgaven- en inkomstenstroom
- De personeelskosten en hun uitgavenstroom
- Uitgebreide studie van de activa
- Uitgebreide studie van de passiva
- Boekhoudkundige registratie op het einde van het boekjaar
- Beleidsinstrumenten
- De boekhoudmethodes in dubbel boekhouden: de dagelijkse methode of de dagboek-grootboek methode, (de
doorschrijfmethode) en de centralisatiemethode met en zonder centraal boek
- De centralisatie- (en doorschrijf-)methode toepassen in de boekhouding op
computer en belangrijke beleidsinformatie raadplegen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het didactisch
boekhoudpakket BOB.
Realistische (handels)documenten vormen de basis van de boekhouding.

DOCUMENTBEHANDELING:
BIN-normen zelfstandig toepassen
- spatiëringsnormen
- adresschikking
- brieven zonder referentieregel
- brieven met referentieregel
- teksten en rapporten
Aan de hand van oefeningen wordt het gebruik van de verschillende pakketten voor klaviervaardigheid ingeoefend.

* Handel-Burotica 3 Vakdidactiek:
- De vakdidactisch, algemeen didactisch en communicatief relationele vaardigheden, verworven mede a.d.h.v. de
microteaching- en stageopdrachten in het eerste jaar, worden verder uitgediept en aangevuld met het oog op
het realiseren van didactisch kwaliteitsvolle lesprestaties in de drie stageperiodes.
- Samenvatting van de essenties van de leerinhouden vakdidactiek van semester 2:
- werken op toepassingsniveau
- relatie: concrete probleemstellende aanpak – zelfstandige denkactiviteiten
- Samenstelling van een didactisch verantwoorde oefeningenreeks
- Didactisch verantwoorde probleemstellende hantering van de praktijkreële concreetheid via:
- inbouwen van betrouwbare oriënteringsbasis
- standpuntsbepaling
- oriëntering naar waarneembare en niet waarneembare velden
- adequaat en correct taalgebruik en vraagstelling
- ontoelaatbare veralgemeningen
- categoriseren/structureren
- logische samenhang.
- Explicitering van de voorwaarden die gesteld worden aan het didactisch handelen van de kandidaat-leerkracht
tijdens de didactische oefeningen en tijdens de stagelessen; m.n. een didactische methode die gericht is op
de maximale inschakeling van de zelfstandige denkactiviteit van de leerlingen i.f.v. een specifieke,
functionele én algemene bekwaming.

* Handel-Burotica 3 Verruimingsproject:
De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • BOB 1 - Algemene boekhouding (+ cd-rom)
  • Boekhouden voor het beleid
  • MS Word 2007

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken docent(en).

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen55%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatieComputerboekhouden 20 % + Documentbehandeling 25 %.45%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen55%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computerComputerboekhouden 20 % + Documentbehandeling 25 %45%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Verruimingsproject
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%