Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Godsdienst 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Weynants Rita
  • De Witte Nele
  • Pannier Paul

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindcompetenties godsdienst 1 en 2

    Eindcompetentie

    De leraar als inhoudelijk expert:
    - de student beheerst de aangeboden leerstof en kan daaruit de elementen selecteren voor de eigen lespraktijk
    - de student verwerkt de verworven kennis op een deskundige wijze in stagelessen van de eerste stageperiode

    De leraar als cultuurparticipant:
    - de student formuleert gefundeerde standpunten over levensbeschouwelijke en ethische thema's en ontwikkelingen

    De leraar als innovator:
    - de student selecteer en raadpleegt relevante literatuur omtrent het eigen vakgebied
    - de student reflecteert kritisch op zijn 'G-S-M-functie' als godsdienstleraar

    De leraar als opvoeder:
    - de student voelt de interne spanningen in de klasgroep en de eventuele individuele noodkreten aan en weet daar een gepast antwoord op te zijn
    - de student bevordert het spirituele welzijn van de leerlingen
    - de student getuigt van een doorleefde levensbeschouwelijke diepte

    De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
    - de student (h)erkent de verscheidenheid binnen de leerlingengroep
    - de student laat leerinhouden aansluiten bij wat leeft in de klas en in de samenleving
    - de student kiest terreinen, terreindoelen en doelstellingen vlgens het raamplan godsdienst
    - de student erkent het belang van het goed modereren van het klasgebeuren en het leerproces

    De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

    Inhoud

    INHOUDELIJK EXPERT

    De spiritualiteit van de godsdienstleerkracht:
    - Geestelijke avondoefeningen
    - Het spiritueel dagboek
    - Meditatie- en gebedsmomenten
    - Bezinningsdagen
    - Studiedag rond vieren, symbolen, rituelen

    Bijbel:
    - Verdieping van de kennis van het Oude en Nieuwe Testament
    - Het dossier Jezus (tweede deel)
    - Spiegel-schrift: een grondige bespreking van bijbelverhalen die aan bod komen in het leerplan godsdienst S.O.

    Het kerkelijk jaar: de kerstcyclus:
    - Verloop, oorsprong, diepe geloofsbetekenis
    - Organiseren van alternatieve kerstmarkt en/of kerstbezinning

    Boeddhisme


    VAKDIDACTIEK

    Godsdienst: het vak.
    - Deel 1: de basis
    - Deel 2: werkvormen en documentatie
    - Deel 3: meningen, ervaringen op het veld
    - Deel 5: didactische principes en documenten
    - Deel 6: oefeningen, stagelessen, inhoudelijke lesfiches


    VERRUIMINGSPROJECT:
    De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
    evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak de betrokken
    docent(en).

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examenMeebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek.100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenMeebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek.100%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examenMeebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst.100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenMeebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst.100%
    Verruimingsproject
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%