Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Geschiedenis 4
Docenten
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Studiereis/excursie
- Groepswerk
Begincompetentie
eindcompetenties geschiedenis 1, geschiedenis 2 en geschiedenis 3 moeten bereikt zijn.
Eindcompetentie
1 de leraar als inhoudelijk expert
- - verbreden en verdiepen het historisch referentiekader mbt de Westerse stadsgeschiedenis.
- (her)kennen de grote stromingen in de architectuur en kunnen deze plaatsen in het referentiekader.
- verkennen diverse vormen van ‘stadsstudie’ en hun bronnen.
- kunnen werken met de stad als bron => stadsexcursie voorbereiden, uitwerken en uitvoeren voor medestudenten en/of leerlingen secundair. Dwz. werken aan volgende competenties:
2 de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
- doelstellingen kiezen en formuleren
- leerinhouden selecteren
- leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
- een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm bepalen
- individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
- een krachtige leeromgeving realiseren
- omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom
3 de leraar als opvoeder
- een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
- de emancipatie van de leerlingen bevorderen met het oog op het optimaliseren van de onderwijskansen
- door attitudevorming de leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
- actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
4 de leraar als organisator
- een gestructureerd werkklimaat bevorderen
- een soepel en efficiënt lesverloop organiseren
- een stimulerende en veilige klasruimte creëren
5 de leraar als innovator en onderzoeker
- vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
- het eigen functioneren en bevragen en bijsturen
6 de leraar als cultuurparticipant
- actuele thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen
COMPETENTIES VAKDIDACTIEK 3
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s en zelf een leerlijn uitzetten
De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
LERAAR ALS OPVOEDER
De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...
TAALCOMPETENTIES
De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken
Inhoud
In twee verticale thema's wordt telkens inhoudelijke verdieping gekoppeld aan een praktische, didactische toepassing.
- Kunstgeschiedenis
- De stad als katalysator en exponent van de geschiedenis
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Een kennismaking met de geschiedenis van de nieuwe tijd
- Een kennismaking met de middeleeuwse wereld
- Een kennismaking met de oude wereld
- Eeuwige schoonheid
- Steden vroeger en nu. Een inleiding in de cultuurgeschiedenis van de Europese stad
- VRIJHEID EN REDE - Geschiedenis van Westerse samenlevingen 1750-1989
Vakdidactiek
Geschiedenisdidactiek - handboek voor de vakdocentHistoria 1 infoboekHistoria 2 infoboekHistoria 3 infoboekHistoria 4 infoboekStoria 1 - leerboekStoria 2 - leerboek asoStoria 3 - leerboek asoStoria 4 - leerboek aso
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 80% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | mogelijkheid tot toelichting op mondeling examen, in overleg | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 80% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | mogelijk met toelichting op mondeling examen, volgens afspraak tweede zit | 20% | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | De beoogde competenties worden permanent geëvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | De beoogde competenties worden permanent geëvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | 100% |