Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Fysica 1 en Fysica 2.

Eindcompetentie

Eindcompetenties opgesteld naar de basiscompetenties voor de leerkracht secundair onderwijs groep 1. De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de toelichtende brochure VerruimingsProjecten.

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.1 De student achterhaalt de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep
1.2 De student kiest en formuleert doelstellingen
1.3 De student selecteert leerinhouden
1.4 De student structureert leerinhouden en vertaalt dit in leeractiviteiten
1.5 De student bepaalt een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm
1.6 De student kiest individueel en in team leermiddelen en past ze aan
1.7 De student realiseert een krachtige leeromgeving

De leraar als opvoeder
2.1 De student creëert in overleg een positief leefklimaat voor de leerlingen in klasverband en op school
2.4 De student hanteert actuele maatschappelijke ontwikkelingen in een pedagogische context

De leraar als inhoudelijk expert:
3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied. De student heeft een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste en tweede graad SO.
3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan. De student heeft een meer algemene wetenschappelijke vorming, als ruggesteun voor de te onderwijzen leerstof.
3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van het onderwijsaanbod

De leraar als cultuurparticipant
10.1 : De student onderscheidt rond het cultureel-wetenschappelijke domein actuele thema’s en ontwikkelingen en benadert deze kritisch.

De leraar als organisator
4.1 De student bevordert een gestructureerd werkklimaat
4.4 De student creëert een stimulerende, veilige en werkbare klasruimte. De student is in staat tot het toepassen van medebeheer, tot technisch onderhouden en uitbouwen van de volledige didactische infrastructuur: vaklokalen, labo-apparatuur.

De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 De student wendt vernieuwende elementen aan en brengt ze ook aan. De student verwerft voldoende technische vaardigheden en creativiteit, in het bijzonder gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof.
5.3 De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij. De student informeert zich over meer recente wetenschappelijke ontwikkelingen. Dit moet vooral gericht zijn op het verwerven van een houding die hen motiveert om blijvend op de hoogte te zijn van de belangrijkste evoluties.


De student geeft blijk van volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid),A 6 (zin voor samenwerking), A8 (creatieve gerichtheid) en A10 (taalgebruik en communicatie).

Inhoud

Verruimingsproject:

De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de toelichtende brochure VerruimingsProjecten.

Inhoudelijk expert:

Vloeistoffen en gassen
1. Het structuurmodel van de materie + toepassingen
2. Druk in vloeistoffen en gassen
3. Kracht op ondergedompelde lichamen
Warmte
1. Temperatuur
2. Uitzetting
2.1. Uitzetting van vaste stoffen
2.2. Uitzetting van vloeistoffen
2.3. Uitzetting van gassen (de gaswetten)
3. Warmtetransport
4. Merkbare warmte

Vakdidactiek:

1. Geschiedenis van de klassieke fysica
2. Fysica in contexten
3. ICT in de lessen fysica
4. Vergelijkende studie van de handboeken fysica

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Kwantum 2A - leerboek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
    evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken
    docent(en).

    Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.


    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting40%
    Verruimingsproject
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%