Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Frans 4
Docenten
- Steurs Cynthia
- Top Caroline
Onderwijsvorm
Begincompetentie
INHOUDELIJK EXPERT:
Geslaagd zijn voor Frans 1, 2 en 3.
VAKDIDACTIEK:
Geslaagd zijn voor Frans 1, 2 en 3 + vakdidactiek I
Eindcompetentie
INHOUDELIJK EXPERT:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.1 De student consulteert de lerplannen voor Frans vreemde taal 1ste en 2de graad.
1.3 De student selecteert leerinhouden rekening houdend met het niveau van de leerlingen, doelen, timing en relevantie.
1.5 De student kiest gepaste werkvormen en leermiddelen bij de uitwerking van lessen.
3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.1 De student beheerst de vakinhouden en werkt zelfstandig zijn/haar taalbeheersing bij.
4. De leraar als organisator:
4.2 De student plant microteaching, oefeningen, taken en lectuur in.
Specifiek: De student past de spraakkunst en woordenschat correct toe in geschreven en gesproken taal. De student verklaart grammaticale regels met de juiste terminologie. De student herkent en verbetert fouten. De student kan een vlot gesprek voeren un het Frans.
VAKDIDACTIEK:
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s en zelf een leerlijn uitzetten
1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
1.6. De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
LERAAR ALS OPVOEDER
2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...
TAALCOMPETENTIES
2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT:
Communicatieve vaardigheden: training
Taalkunde: Grammaire 2000 (van p.208 tot p.266)
Francofonie: vervolg Frans 3
VAKDIDACTIEK:
B-stroom
Oefenlessen (microteaching)
Analyse jeugdboeken voor de tweede graad S.0.
Woordenschat en spraakkunst 2de graad S.O.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Exercices 2000
- Grammaire 2000 (incl. cd-rom)
Toledo (Digitale leeromgeving)
Vakdidactiek
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
VAKDIDACTIEK:
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd tijdens de colleges vakdidactiek.
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 10% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 50% | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 40% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |